Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



    Perspektywiczne branże eksportowe

    Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Dorota Kazimierczak | 2015-06-18 08:58:25
    chiny, handel, eksport, import, gospodarka, polska

    W polskim eksporcie do Chin największy udział mają wyroby metalurgiczne oraz przemysłu elektromaszynowego i chemicznego. Na liście najważniejszych towarów w naszym eksporcie do Chin pierwsze miejsce zajmuje miedź. Ważne miejsce mają produkty przemysłu chemicznego oraz maszyny specjalistyczne.

    W polskim eksporcie do Chin dominują wyroby metalurgiczne, PAP/Maciej Kulczyński

     

    Polska prowadzi handel głównie z prowincjami najlepiej rozwiniętego pasa nadmorskiego Chin Wschodnich (prawie 2/3 handlu polsko - chińskiego). Dalsze miejsca zajmują Chiny Środkowo-Południowe oraz Chiny Północne. Z punktu widzenia wielkości polskiego eksportu największym odbiorcą polskich towarów jest Shanghai (ok. 28 proc.) i Jiangsu (ok. 15 proc.).

    Polska jest największym partnerem gospodarczym Chin w Europie Centralnej zarówno pod względem obrotów, eksportu oraz importu. Duży popyt Chin występuje w zakresie surowców naturalnych (miedź), komponentów, maszyn i urządzeń (przemysł wydobywczy, przemysł lotniczy). Częściowo wpływ na wzrost zainteresowania polską ofertą eksportową miało przystąpienie Polski do UE, dzięki czemu polskie towary zaczęły być postrzegane w Chinach, jako wyroby o wysokiej, europejskiej jakości, lecz jednocześnie tańsze niż ich odpowiedniki z Europy Zachodniej i USA.

    Perspektywiczne branże eksportowe do Chin to przede wszystkim górnictwo: maszyny i urządzenia górnicze oraz urządzenia bezpieczeństwa pracy w górnictwie; przemysł metalurgiczny: miedź, maszyny flotacyjne; przemysł lotniczy: lekkie samoloty rolnicze i transportowe oraz śmigłowce (obiecujący jest także rynek lekkich samolotów osobowych); przemysł chemiczny: chemia nieorganiczna i organiczna, surowce i komponenty chemiczne, technologie, chemia dla budownictwa, a także ochrona środowiska: w szczególności realizacja kompletnych projektów inwestycyjnych, jak oczyszczalnie ścieków, stacje uzdatniania wody, stacje utylizacji odpadów stałych, filtry.

    Ponadto, potencjał tkwi w branżach takich jak: energetyka: technologie wytwarzania, urządzenia dla elektrowni, kable energetyczne i odgromniki; urządzenia medyczne: wyposażenie szpitali; budownictwo: materiały budowlane, stolarka budowlana do wykończenia wnętrz; przemysł papierniczy: papier i wyroby; produkty luksusowe: w tym biżuteria srebrna oraz wyroby z bursztynu, kosmetyki, luksusowe samochody, konie hodowlane, jachty. Perspektywiczne wydają się też: komponenty elektroniczne, specjalistyczne maszyny i urządzenia, w tym software, a także przemysł rolno – spożywczy. Obejmuje to sprzedaż towarów masowych (zboża, rzepak), półprodukty dla przemysłu spożywczego (chmiel, słód jęczmienny, kazeina), gotową żywność (mięso i przetwory mięsne i drób, słodycze, napoje typu instant, alkohole, mleko w proszku, przetwory mleczarskie i komponenty), kompletne linie produkcyjne np. zakłady masarskie, mleczarnie, piekarnie, browary.

    Polska chce eksportować artykuły rolno-spożywcze do Chin, a Państwo Środka chce kupować wysokiej jakości produkty. W 2014 r. do eksportu na rynek chiński uprawnionych było 69 mleczarni, 8 zakładów mięsnych, 6 zakładów drobiarskich i trzy chłodnie składowe.

    Z danych Agencji Rozwoju Rolnictwa wynika, że od 2009 r. obroty żywnością z Chinami rosną. Nadal jednak utrzymuje się ujemne saldo, co oznacza, że z Chin więcej kupujemy żywności niż jej sprzedajemy. W 2013 r. Polska wysłała do Chin produkty spożywcze o wartości 209 mln dolarów, a sprowadziła za 264 mln dolarów. 61 proc. eksportu stanowiło mięso i przetwory (bez drobiu), a 18 proc. produkty mleczarskie. Najbardziej rośnie sprzedaż mięsa. W 2012 r. wartość eksportu była na poziomie 44 mln euro, a już rok później - 129 mln euro.

    Dynamicznie rośnie eksport polskich produktów mleczarskich. W I kwartale 2014 roku był wyższy o 30 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2013 r. Wartość wysłanych w u.br. za granicę artykułów mleczarskich wyniosła 1,7 mld euro.

    W 2014 i 2015 roku popyt na produkty mleczarskie na rynkach światowych będzie rósł. Miernikiem konsumpcji jest PKB, czyli zamożność społeczeństwa. Im wyższe PKB tym wyższa konsumpcja mleka. „Mimo spowolnienia gospodarczego w państwach rozwijających się, np. w Chinach, ten wzrost nadal będzie wysoki” - zaznaczyła Marta Skrzypczyk z BGŻ. To państwa rozwijające się jak Brazylia, Rosja, RPA, Indie, Indonezja, Chiny, czy Nigeria będą napędzały światową konsumpcję towarów mleczarskich.

    Według ARR w 2013 roku najwięcej produktów mleczarskich wyeksportowaliśmy do UE - blisko 73 proc. Na kolejnych miejscach znalazły się kraje rozwijające się (ok. 13 proc.) i Wspólnota Niepodległych Państw ok. 11 proc.

    Polska ma szanse na zwiększenie eksportu do Chin głównie dzięki produktom żywnościowym - ocenia w rozmowie z PAP prezes PAIiIZ Sławomir Majman. Z kolei Chińczycy zainteresowani są inwestycjami m.in. w polski sektor energetyczny, maszynowy czy elektroniczny.