Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Kontrola jakości wykonania maszyn i urządzeń

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Daniel Matusiak | 2015-12-22 10:35:39
polska, chiny

WPHI Szanghaj odnotowuje coraz większą liczbę zgłoszeń od polskich przedsiębiorców mających problemy z serwisem pogwarancyjnym maszyn wyprodukowanych przez chińską firmę.

WPHI Szanghaj odnotowuje coraz większą liczbę zgłoszeń od polskich przedsiębiorców mających problemy z serwisem pogwarancyjnym maszyn wyprodukowanych przez chińską firmę.

Po zawarciu kontraktu, jego opłaceniu oraz dostarczeniu maszyny do Polski pojawiają się często następujące problemy:

 

- maszyna albo jej elementy nie spełniają standardu CE (mimo zapisów w kontrakcie, o takim wymogu)

- instrukcja użytkowania jest napisana po chińsku, a ew. tłumaczenie w języku angielskim jest mało zrozumiałe,

- maszyna nie działa, bądź działa nieprawidłowo,

- maszyna nie spełnia parametrów technicznych, jakie zostały określone przez stronę polską i są zawarte w umowie.

 

Kontakt ze stroną chińską w wyżej wymienionych tematach jest utrudniony poprzez fakt, iż najczęściej kontrakt zawierany jest z firmą handlową (pośrednikiem), bowiem producent nie ma licencji na sprzedaż swoich wyrobów za granicę. Taka sytuacja rozmywa jednak odpowiedzialność strony chińskiej i wydłuża czas reakcji. W sytuacji braku rozwiązania problemu, żądania strony polskiej sprowadzają się najczęściej albo do samodzielnej naprawy przez chińską firmę, albo do pokrycia jej kosztów. Oba są niestety zbywane wyjaśnieniem, iż winna zaistniałej sytuacji jest nieumiejętna eksploatacja urządzenia przez stronę polską.

 

W tej sytuacji pozostaje jedynie wejście na drogę sądową, co w wielu sytuacjach jest nieopłacalne.

 

WPHI Szanghaj proponuje przed dokonaniem finalnej płatności zlecić wyspecjalizowanej firmie sprawdzenie jakości i parametrów technicznych zamawianej maszyny. Zapis o takim brzemieniu (np. Kupujący zastrzega sobie prawo do zlecenia stronie trzeciej sprawdzenia zgodności przedmiotu umowy ze specyfikacją, uzależniając od tego dokonanie ostatniej płatności) powinien znaleźć się w kontrakcie.

 

Zgodnie z informacjami jakie posiada WPHI, koszt najtańszej inspekcji wynosi ok. 700 zł + koszt dojazdu inspektora. Termin realizacji to 3 dni robocze + 2 dni na napisanie finalnego raportu.

 

Listę firm, które mogą sprawdzić jakość przedmiotu umowy może udostępnić WPHI.

 

W przypadku pytań proszę o kontakt adam.ryszkowski@trade.gov.pl