Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Najczęstsze praktyki oszustów w Chinach

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Użytkownik | 2015-12-17 05:57:05
oszustwa, kradzieże

Najczęstsze praktyki oszustów w Chinach

Najczęstsze praktyki oszustów w Chinach

  • Ważne dla polskiego importera

Rodzaj oszustwa

Najczęstszy przebieg oszustwa

Środki mające na celu uchronienie się przed tym oszustwem

Nagła zmiana konta bankowego

Zwykle do pokonaniu przedpłaty za zakup towaru w Chinach, polski importer otrzymuje informację emailem o zamianie konta bankowego, na który należy dokonać wpłaty reszty pieniędzy. Po realizacji przelewu i przesłaniu potwierdzenia zapłaty, chińska strona informuje, że nie przesyłała informacji o zmianie konta, a pieniądze zostały rzekomo przesłane na niewłaściwy rachunek. Po przesłaniu dowodu w postaci maila z taką informacją, chińska firma stwierdza, że było to najpewniej efektem włamania hackera na skrzynkę mailową firmy. Strona chińska z reguły nie podejmuje żadnych działań mających na celu wyjaśnienie sytuacji, a polski importer zostaje bez pieniędzy i towaru. Po podjęciu wysiłków w celu wyjaśnienia sytuacji okazuje się, że nowy rachunek bankowy jest zarejestrowany poza Chinami i teoretycznie tam należy zgłaszać zawiadomienia. Zdarza się także, że adres mailowy, z którego polska firma otrzymuje informację o zmianie rachunku bakowego, może się nieznacznie różnić od oryginalnego, co zazwyczaj jest trudne do zauważenia. Nieznacznie różnić się także może nazwa firmy-właściciela „nowego” rachunku bankowego.

Po otrzymaniu informacji o zmianie rachunku bankowego od chińskiego eksportera sugerujemy potwierdzenie prawdziwości tej informacji równocześnie kilkoma niezależnymi kanałami, takimi jak faks, telefon, poczta kurierska lub nowe adresy mailowe itp.

Podszywanie się chińskiej firmy handlowej pod producenta

Chińska firma nawiązuje kontakt z zagranicznymi importerami oferując dane towary po cenach niższych niż rynkowe. Zainteresowani ofertą importerzy są zapraszani do odwiedzenia zakładu produkcyjnego w Chinach, który rzekomo należy do tej firmy. W celu zbudowania zaufania chińska firma proponuje złożenie niedużego zamówienia na próbę, które jest zrealizowane bez zarzutu. Gdy importerzy gotowi są złożyć kolejne, większe zamówienie, ponownie są zapraszani do zakładu produkcyjnego, gdzie pokazywany jest im jest im przygotowany rzekomo dla nich towar. Po zapłacie zaliczki okazuje się jednak, że kontakt z chińską firmą nagle się urywa, a pracownicy odwiedzanego zakładu w Chinach nie kojarzą nazwy tej firmy i nazwiska jej właściciela.

Jeżeli cena oferowana za dane produkty jest szczególnie atrakcyjna, należy podjąć wysiłek w celu sprawdzenia, czy dany zakład produkcyjny należy do chińskiego kontrahenta – w miarę możliwości można starać się to wyjaśniać na miejscu w zakładzie lub w kontakcie z naszym wydziałem, który sprawdza dane rejestracyjne firm chińskich, czy też wynajmując wyspecjalizowane kancelarie prawnicze lub firmy konsultingowe. W większości przypadków chińskie firmy posiadające licencje eksportowe nie zajmują się produkcja towarów. W praktyce jednak chińskie firmy handlowe często pozycjonują się jako producenci.

  • Ważne dla polskiego producenta/eksportera

Rodzaj oszustwa

Najczęstszy przebieg oszustwa

Środki mające na celu uchronienie się przed tym oszustwem

Wyłudzanie opłat na pokrycie kosztów notariusza lub prezentów dla chińskich urzędników.

Zazwyczaj polscy producenci otrzymują maila od chińskiej firmy z zamówieniem towaru na duża kwotę, bądź propozycją współpracy w dystrybucji towarów w Chinach. Gdy polska firma wyrazi zainteresowanie tą propozycją, w dalszej części korespondencji jest ona zapraszana do Chin na podpisanie kontraktu. Po przyjeździe na miejsce okazuje się, że jakoby zgodnie z chińskim prawem należy opłacić kosz chińskiego notariusza lub zgodnie z chińskim zwyczajem należy zakupić prezenty dla chińskich urzędników, aby uzyskać ich przychylność. Rzekome koszty notariusza lub prezentów mogą wydawać się nieduże przy łącznej kwocie kontaktu, jednakże okazuje się, że całe oszustwo polega na uzyskaniu tej kwoty, a sam kontrakt jest nic nie warty. Dla polskiej firmy dochodzą także koszty przelotu i zakwaterowania w Chinach. Warto wiedzieć, że w Chinach nie ma wymogu uwierzytelniania kontraktu przez notariusza.

Poza zdrowym rozsądkiem, który polskiemu producentowi powinien podpowiedzieć, że mało prawdopodobne jest złożenie dużego zamówienia na towary przez firmę, która najpewniej nie miała możliwości przetestowania tych towarów i najprawdopodobniej ma dostęp do tańszych towarów na rynku chińskim, w stwierdzeniu prawdopodobieństwa oszustwa mogą pomóc następujące fakty: strona www chińskiej firmy jest całkowicie po angielsku, co w lokalnych uwarunkowaniach nie jest możliwe lub - jeżeli www chińskiej firmy jest profesjonalne i jest w języku chińskim – w zakładce „kontakt”, szczególnie w chińskiej wersji strony, brakuje adresu i nazwy firmy w j. chińskim. Poza tym w praktyce okazuje się, że w podobnych działaniach wyspecjalizowały się firmy z miasta Xi’an, co także powinno zwiększyć czujność polskich firm.

Wyłudzanie opłat na pokrycie rejestracji towarów w Chinach.

Polscy producenci otrzymują maila od chińskiej firmy z propozycją rejestracji towarów w Chinach, dzięki której będzie możliwa ich sprzedaż na rynku chińskim. Oferta rejestracji towarów w Chinach może być poprzedzona złożeniem dużego zamówienia na towary polskiego producenta, które będzie związane z uprzednią opłatą kosztów rejestracyjnych. Koszty rejestracji mogą się wtedy wydawać nieduże w porównaniu z potencjalnymi przychodami z eksportu towarów do Chin. Po uiszczeniu opłaty za rejestrację towarów kontakt z chińską firmą się urywa lub chińska firma twierdzi, że potencjalni odbiorcy tego towaru zrezygnowali z ich zakupy.

W kontakcie z naszym wydziałem należy potwierdzić, czy wymagana jest certyfikacja danych towarów w Chinach lub zażądać, aby chińska firma pokryła koszty rejestracji na własną rękę, uzyskując odnóżkę ceny towarów.