.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Praktyczne wskazówki dot. wyboru targów i przygotowań do targów

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Artur Siejka | 2017-02-06 07:02:29
wphi, pekin, targi, wystawy, przygotowania, misje

Z uwagi na cechy charakterystyczne rynku chińskiego oraz odmienność kulturową (w szczególności inną od polskiej etykietę biznesową), przygotowując się do wyjazdu na targi do Chin warto wziąć pod uwagę charakterystykę branży targowej w tym kraju. WPHI w Pekinie na podstawie doświadczenia płynącego z udziału w różnych imprezach targowych w Chinach, stworzyło poniższy zbiór wskazówek na temat tego, jak wybrać, jak wybrać targi w Chinach i jak się do nich przygotować.

W pierwszej kolejności warto zapoznać się z listą targów rekomendowannych przez WPHI (link). Popularnymi serwisami, za pomocą których można wyszukać targi w Chinach w zależności od branży i miejsca ich organizacji są portale China Exhibition (www.chinaexhibition.com) poświęcony wydarzeniom targowym w Chinach, oraz portale Eventseye (www.eventseye.com) i 10times  (http://10times.com/) zawierające wykaz targów na całym świecie (link).

Wybór odpowiednich targów zależy głównie od zakresu doświadczenia związanego z eksportem do Chin. Jeżeli polska firma jest na etapie poszukiwania importera i nie ma zbyt dużego doświadczenia na rynku chińskim, warto w pierwszej kolejności rozważyć udział w targach branżowych B2B o charakterze międzynarodowym, na których wystawiają się eksporterzy poszukujący importera (opis różnych rodzajów targów w Chinach dostępny jest na tej stronie). Warto się jednak upewnić, czy dane targi nie mają charakteru lokalnego, gdzie wystawiają się chińscy importerzy, którzy poszukują dystrybutorów w danym mieście, czy regionie. Aby sprawdzić charakter targów warto zapoznać się z listą wystawców z poprzednich lat. Pozwoli to ocenić, czy uczestniczy w nich wystarczająca liczba zagranicznych przedsiębiorstw, co w zasadzie będzie gwarantowało międzynarodowy charakter targów. Udział w targach lokalnych wskazany jest bardziej dla przedsiębiorstw, które posiadają już regionalnych partnerów na rynku chińskim i chcą rozbudować siatkę dystrybutorów.

Polscy eksporterzy poszukujący importerów w Chinach powinni się także upewnić, czy targi mają charakter promocyjny, czy branżowy. Można to określić poprzez sprawdzenie ich zakresu produktowego oraz dni organizacji targów – targi B2C najczęściej skupiają jednocześnie wiele branż, są częściej organizowane w soboty lub niedziele oraz trwają zazwyczaj dłużej niż trzy dni.

Rozważając udział w specjalistycznych/branżowych importowych targach B2B warto również zwrócić uwagę na to, kto jest ich organizatorem – tzn. czy jest nim firma chińska, czy zagraniczna (w tym przypadku firmy z Hongkongu zaliczamy do organizatorów zagranicznych). Targi organizowane przez firmy zagraniczne charakteryzuje bowiem wyższy poziom organizacyjny, który często jest zbliżony do poziomu targów w Europie, co ma znaczenie dla firm, które nie mają doświadczenia w udziale w targach w Chinach.

Podczas uczestnictwa w targach typu B2B organizowanych przez firmy chińskie może się zdarzyć, że ze względu na poziom znajomości języka chińskiego lub różnice kulturowe, komunikacja z osobami odpowiedzialnymi za kontakt z wystawcami będzie utrudniona. Ponadto przed takimi wydarzeniami i podczas nich może dojść do uciążliwych zmian organizacyjnych. WPHI w Pekinie rekomenduje, by udział w targach organizowanych przez firmy lokalne brały osoby znające już w jakimś stopniu rynek chiński. Przykładem uznanych targów są China Food & Drink Fair w Chengdu (nazywane popularnie Tangjiuhui, czyt. Tangdziołchłej, od nazwy w j. chińskim).

W czasie przygotowań do udziału w targach w Chinach warto zwrócić uwagę na elementy, które mogą ułatwić wyjazd na targi do Chin oraz zwiększyć szansę na znalezienie partnerów w Chinach. Poniżej WPHI w Pekinie przekazuje kluczowe i rekomendowane wskazówki:

 

1. Kluczowe kroki w czasie przygotowań do targów:

  • wybór odpowiedniego wydarzenia: warto pierwszy raz udać się na dane targi w charakterze zwiedzającego oraz poznać opinię o targach od innych firm lub WPHI,
  • wybór lepszej lokalizacji stoiska z wyprzedzeniem i zamówienie dekoracji.
  • zapoznanie się z ewentualnymi ograniczeniami dotyczącymi wwozu danych produktów (w tym także próbek) na targi do Chin. Czasowy wwóz towarów do Chin można zorganizować w oparciu o karnet ATA),
  • wcześniejsza rezerwacja hotelu: na uznane wydarzenia targowe przyjeżdża duża liczba wystawców i zwiedzających zarówno z Chin, jak i z zagranicy. Wystawcom oferowane jest najczęściej zakwaterowanie w preferencyjnych cenach,
  • aplikowanie o wizę wjazdową do Chin (więcej szczegółów jest dostępna na tej stronie),
  • przygotowanie odpowiedniej liczby (nawet kilkuset) wizytówek i ulotek w języku chińskim,
  • wynajęcie tłumacza j. chińskiego (poza Hongkongiem, gdzie łatwo porozumieć się w j. angielskim). Najlepiej, jeżeli będzie to osoba mieszkająca w mieście organizacji targów lub okolicy – dzięki temu będzie najpewniej mogła doradzić w kwestiach logistycznych i znała w jakimś stopniu miejscowe otoczenie biznesowe. Lista tłumaczy j. chińskie prowadzona jest przez WPHI na tej stronie.
  • zainstalowanie aplikacji mobilnej Wechat, która jest podstawowym narzędziem do komunikacji biznesowej w Chinach (jedynym wyjątkiem może być Hongkong), w celu dodawania poznanych przedsiębiorców do listy kontaktów. Późniejszą komunikację może ułatwić odpowiednie oznaczenie kontaktów poprzez utworzenie tagów określających zakres działalności rozmówców czy ich miejsce zamieszkania. Opis aplikacji Wechat jest dostępny na tej stronie, a przewodnik instalacyjny na tej stronie,
  • przygotowanie prezentów dla najważniejszych partnerów, co pomoże w budowaniu relacji. Chińczycy szczególnie cenią pamiątki bądź produkty spożywcze związane z danym państwem i regionem, które charakteryzuje długa tradycja wytwarzania. Dobrym prezentem będą wyroby z drewna lub ceramiki, wyroby alkoholowe bądź przekąski. Bardzo ważne jest także ładne i starannie przygotowane opakowanie. Z uwagi na różnice kulturowe należy unikać wręczania zegarów, parasolek lub ostrych przedmiotów,
  • w Chinach obowiązuje mniej oficjalny dress code, wobec czego nie jest konieczny zbyt formalny strój. W sezonie letnim, z uwagi na upały, przyjęte jest noszenie koszul z krótkim rękawem. W czasie spotkań lepiej dostosować się w ubiorze do strony chińskiej, co będzie pozytywnie odebrane,
  • warto upewnić się, że w czasie wyjazdu do Chin nie będzie utrudniony kontakt z Polską. W Chinach (poza Hongkongiem) blokowane są niektóre popularne serwisy poczty elektronicznej (Gmail) oraz sieci społecznościowe (Facebook), dlatego warto przenieść korespondencję na inną pocztę lub wykupić usługę VPN.

 

2. Rekomendowane kroki w czasie targów:

  • robienie wspólnych zdjęć z potencjalnymi partnerami, co w przyszłości ułatwi kontakt i rozróżnienie poznanych osób – których na targach z pewnością będzie wiele. Jest to praktyka często stosowana przez Chińczyków,
  • gotowość do spotkań z potencjalnymi partnerami poza godzinami targów, co pozwoli na budowanie zaufania i poznanie intencji partnera. Oprócz tematów biznesowych wskazane jest prowadzenie rozmów o zainteresowaniach, kuchni lub zakupach. Lepiej unikać rozmów o polityce. Nie należy się zrażać pytaniami o stan cywilny, wielkość rodziny czy poziom zarobków,
  • nawiązanie kontaktu z innymi wystawcami na targach - nawet z firmami, które na pierwszy rzut oka nie mają potencjału do współpracy.

 

3. Rekomendowane kroki po targach:

  • jak najszybsze nawiązanie kontaktu z najważniejszymi partnerami w Chinach - najłatwiej będzie to zrobić przez wspomniany wcześniej Wechat. Chińskich przedsiębiorców cechuje ostrożność w podejmowaniu decyzji, lecz po jej podjęciu oczekują natychmiastowego działania z obu stron – warto więc nie przeoczyć tej okazji,
  • utrzymywanie kontaktu z potencjalnymi partnerami, oprócz spraw zawodowych także przy okazji ważnych wydarzeń lub świąt. W czasie Święta Wiosny (wypada 28 stycznia 2017 i 16 lutego 2018) oraz Święta Środka Jesieni (wypada 4 października 2017 i 24 września 2018) wskazane jest przesłanie życzeń. Wart podkreślenia jest fakt, że chińscy przedsiębiorcy nierzadko wybiorą współpracę z partnerem, z którym mają lepszy kontakt oraz do którego mają większe zaufanie. Kryterium ceny i jakości nie zawsze jest pierwszorzędne.

 

<< Wróć do menu głównego przewodnika

<< Wróć do rozdzału 2. "Rodzaje targów w Chinach"

>> Przejdź do rozdzału 4. "Lista targów z różnych branż w Chinach rekomendowanych przez WPHI",