Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rodzaje targów w Chinach

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Artur Siejka | 2017-03-04 14:19:52
chiny, pekin, wphi, targi, wystawy

WPHI w Pekinie zachęca do zapoznania się z opracowanym przez wydział podziałem targów w Chinach i możliwościami prowadzenia działań promocyjno-handlowych przez polskich eksporterów biorących udział w różnego rodzaju wydarzeniach targowych w Chinach.

Poniższy diagram przedstawia podział targów w Chinach w zależności od ich charakteru, rodzaju/charakteru odwiedzających, stopnia ich umiędzynarodowienia, rynku docelowego oraz tego - co też nie jest bez znaczenia - kto jest organizatorem danego wydarzenia.

Warty podkreślenia jest fakt, że większa część wszystkich targów w Chinach to wydarzenia typowo promocyjne odwiedzane przez konsumentów (B2C). Są one najczęściej przygotowywane z inicjatywy chińskich instytucji rządowych szczebla centralnego lub lokalnego, tudzież otrzymują ich wsparcie. Rząd centralny organizuje je w celu promocji strategicznych planów rządowych, takich jak na przykład inicjatywy „Pasa i Szlaku“ (inaczej Nowego Jedwabnego Szlaku), pogłębienia relacji gospodarczych w ramach współpracy Chin z krajami Europy Środkowej i Wschodniej (tzw. "16+1), czy też promocji kluczowych gałęzi przemysłu. Z kolei władze lokalne i prowincjonalne organizują targi, aby realizować politykę rządu centralnego związaną z rozwojem danego regionu. W praktyce inicjatywy te mają głównie wymiar promocyjny. Dla przykładu jest to popularna metoda promowania przez prowincje swoich osiągnięć gospodarczych. Te wydarzenia są rzadziej odwiedzane przez profesjonalistów.

Targi o charakterze B2B stanowią niewielką cześć wszystkich imprez targowych. Do tego tylko niektóre z nich umożliwiają nawiązanie kontaktu z potencjalnymi importerami lub dystrybutorami. Imprezy targowe typu B2B z zasady dzielą się na wydarzenia, które skupiają się na rozwoju współpracy międzynarodowej (na targach wystawiają się zagraniczni producenci/eksporterzy poszukujący chińskich importerów/partnerów) i wydarzenia skupiające się na współpracy lokalnej (wystawiają się chińscy importerzy bądź producenci poszukujący lokalnych dystrybutorów). Dobrym przykładem tego rozróżnienia są dwie największe chińskie imprezy targowe w branży produktów dla dzieci - China Baby Maternity Expo (CBME) w Szanghaju, która ma charakter międzynarodowy, oraz mająca charakter lokalny Mother Infant Child Product Fair (MICF) w Pekinie.

Niestety rozeznanie się w rodzaju targów utrudniają ich organizatorzy, którzy często promują swoje wydarzenia jako ważne targi branżowe odwiedzane przez profesjonalnych przedsiębiorców, mimo tego, że de facto mają one charakter promocyjny.

Udział w targach typu B2C również może stanowić źródło wielu nowych możliwości biznesowych, które jednak różnią się od tych, jakie wiążą się z uczestnictwem w targach typu B2B. Na wydarzeniach typu B2C można bezpośrednio sprzedawać produkty oraz promować swoje marki zarówno wśród odwiedzających targi, którymi są konsumenci, jak i wśród chińskich mediów, które są zapraszane przez organizatorów w celu przygotowania relacji z nich. Jeżeli chodzi o polskie firmy, to najczęściej udział w tego typu wydarzeniach biorą przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją i handlem biżuterią bursztynową, która cieszy się w Chinach dużym powodzeniem (obecność na targach przedstawicieli polskich firm jest dla odwiedzających sygnałem, że bursztyn, z którego wykonano biżuterię, jest pochodzenia naturalnego). Udział w wydarzeniach typu B2C może również przynieść korzyści firmom, które mają już importerów i swoje przedstawicielstwa w Chinach, bądź też planują rozpocząć sprzedaż w nowych regionach. Warto zaznaczyć, że tego rodzaju targi mogą umożliwić poznanie potencjalnych partnerów biznesowych (częściej dystrybutorów) w regionach, gdzie nie są organizowane żadne uznane targi o charakterze B2B.

Korzystny dla polskich przedsiębiorstw jest fakt, że organizatorom tego typu wydarzeń często zależy na obecności zagranicznych przedstawicielstw dyplomatycznych oraz zagranicznych przedsiębiorstw. W ten sposób organizatorzy starają się podkreślić ich międzynarodowy charakter. Dzięki temu polskie firmy nierzadko są zapraszane do bezpłatnego udziału. Wadą tego typu targów jest to, że brakuje im spójności oraz że udział gotowych do współpracy przedsiębiorców wśród zwiedzających nie będzie znaczący.

 

<< Wróć do menu głównego przewodnika

<< Wróć do rozdzału 1. "Ogólna charakterystyka rynku targów w Chinach",

>> Przejdź do rozdzału 3. "Praktyczne wskazówki dot. wyboru targów i przygotowań do targów"