.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Ogólna charakterystyka rynku targów w Chinach

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Artur Siejka | 2017-02-06 06:27:36
chiny, pekin, wphi, targi, wystawy, charakterystyka, opis, rynek

W Chinach corocznie organizowanych jest 8 tysięcy targów o łącznej powierzchni wystawowej wynoszącej ponad 5 tysięcy m², jednakże rynek targowy nie jest jeszcze tak dojrzały i profesjonalny jak w Europie.

Pierwszą imprezą targową w Chinach o charakterze międzynarodowym były odbywające się dwa razy do roku targi „China Import and Export Fair”, w skrócie nazywane Canton Fair. Pierwsza ich edycja miała miejsce w 1957 r. i od tego czasu było to najważniejsze wydarzenie w Chinach, w trakcie którego zagraniczne firmy mogły nawiązać kontakt z lokalnymi dostawcami produktów. Nie bez znaczenia była lokalizacja targów w mieście Kanton (Guangzhou) w prowincji Guangdong na południu Chin, która jako pierwsza uzyskała prawo do prowadzenia bezpośredniej wymiany handlowej z zagranicą i jest uznawana za bazę przemysłu lekkiego w Chinach. Poza Kantonem rozwój targów handlowych był powolny.

Wraz z rozwojem gospodarczym Chin, a szczególnie po wprowadzeniu reform gospodarczych w 1979 r., czyli tzw. polityki reform i otwarcia, organizowano coraz więcej imprez targowych w całych Chinach, które były głównie nastawione na eksport. Targi w Chinach rozwijały się przede wszystkim w dużych ośrodkach miejskich w regionach, w których odpowiednie sektory przemysłu miały swoje bazy produkcyjne. Przykładowo, targi sektora górniczego powstawały w prowincjach Shandong i Shanxi, gdzie górnictwo jest szczególnie ważne.

Nie należy zapominać o roli Hongkongu, w którym od lat 80. organizowano coraz więcej profesjonalnych targów przyciągających przedsiębiorców z całego świata, którzy zainteresowani byli handlem z Chinami. Hongkong, jako miasto chińskojęzyczne cechujące się gospodarką wolnorynkową, służył jako punkt zaczepienia przed wejściem na trudny rynek chiński, do którego dostęp był wciąż znacząco ograniczony. Dziś Hongkong jest ważnym centrum targowym nie tylko w kontekście tzw. Chin kontynentalnych, lecz także całej Azji.

W latach 90. rozwój rynku targów handlowych poskutkował budową wielu centrów wystawowych, głównie w specjalnych strefach ekonomicznych na wybrzeżu. Chociaż Hongkong i Kanton wciąż dominowały w zakresie organizacji targów i stanowiły bramę do Chin dla zagranicznych przedsiębiorców, handel zagraniczny zaczął się dynamicznie rozwijać również w Szanghaju i w Pekinie.

Warto wspomnieć także o znaczeniu Expo 2010 w Szanghaju - wydarzenia, do którego Chiny przygotowywały się niemal równie intensywnie jak do Igrzysk Olimpijskich w 2008 r. Expo 2010 było największą wystawą światową w historii, która wpłynęła istotnie na rozwój branży targowej w Chinach, gdyż pokazała, że rząd chiński jest w stanie przygotować wydarzenia promocyjne na wielką skalę.

Dynamiczny rozwój rynku targowego w ostatnich latach stał się ważną częścią otwarcia gospodarki Chin na handel międzynarodowy. Niemniej jednak problemem rynku targowego pozostaje chaotyczna organizacja, nietrafione regulacje i niska konkurencyjność względem krajów sąsiednich.

Istny boom na budowę hal wystawowych trwa do dziś. Od 2011 do 2015 r. każdego roku powierzchnia wystawowa w Chinach zwiększała się o 29%, a w latach 2016-17 spodziewany jest dalszy wzrost o 10% rocznie. Dane z 2016 r. wskazują, że targi handlowe odbywające się w Chinach stanowią 25% wszystkich targów na świecie, co daje Chinom drugie miejsce za Stanami Zjednoczonymi. Państwo Środka wyprzedza w tym względzie Niemcy i Japonię.

Warto jednak zaznaczyć, że zgodnie z danymi z „Raportu o rozwoju chińskiego rynku handlowego” opublikowanego przez Chińską Radę Promocji Handlu Zagranicznego (CCPIT) w 2016 r. liczba wydarzeń targowych odbywających się w Chinach nieznacznie się zmniejszyła. Zwiększa się za to powierzchnia organizowanych targów, co świadczy o rosnącej skali odbywających się wydarzeń i co może budzić nadzieję na coraz bardziej profesjonalne ich przygotowanie. Raport wspomina również o zwiększającym się udziale państw leżących na trasie „Nowego Jedwabnego Szlaku” w imprezach targowych w Chinach. W porównaniu z 2015 r. liczba wystawców z tych krajów wzrosła o 25%, a powierzchnia ich stoisk zwiększyła się o 31,9%.

Jeśli chodzi o eksport do Chin, obecnie najważniejszymi i najbardziej międzynarodowymi ośrodkami targowymi są Szanghaj i Hongkong. Ze względu na ułatwienia stymulujące rozwój rynku, to właśnie w Szanghaju swoje pierwsze kroki stawiają eksporterzy z całego świata. Hongkong z kolei jest tradycyjnie bazą dla zagranicznych przedsiębiorstw, które zarejestrowały spółki w Chinach (i których właścicielem nierzadko jest inna spółka w Hongkongu). Wybór Hongkongu może być dobrym rozwiązaniem dla firm, które nie mają doświadczenia w prowadzeniu handlu z firmami z Chin kontynentalnych, nie są gotowe na ewentualną certyfikację produktów i chcą mieć jednego partnera na całe Chiny, bądź nawet na cały region – oczywiście za cenę niższej marży.

Ważnymi miastami na rynku targów handlowych w tym zakresie są także Pekin, Kanton i Shenzhen. Miastami o nieco mniejszym znaczeniu dla branży targowej są także Chengdu, Harbin, Kunming i Qingdao. Wartym odnotowania jest fakt, że w wielu z ważnych miast w Chinach nie organizuje się znanych imprez targowych – są to m.in. Tianjin, Hangzhou, Nankin (Nanjing).

Branża targowa w tzw. miastach drugo- i trzeciorzędowych zdominowana jest przez firmy miejscowe. Głównymi organizatorami takich imprez targowych są zazwyczaj lokalne oddziały CCPIT oraz branżowe izby gospodarcze. Zaletą targów organizowanych w mniejszych miastach jest silne wsparcie miejscowych władz, mniejszy koszt udziału (czasem organizatorzy oferują nieodpłatny udział) oraz możliwość nawiązania kontaktu z miejscowymi partnerami, którzy niechętnie wyjeżdżają na targi w innych prowincjach. Z drugiej strony, imprezy targowe zlokalizowane w miastach drugiego i trzeciego rzędu wiążą się również z większymi kosztami dojazdu, trudniejszym rynkiem biznesowym i mniejszym prestiżem targów.

 

<< Wróć do menu głównego przewodnika

>> Przejdź do rozdzału 2. "Rodzaje targów w Chinach"