Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rozwój rynku towarów luksusowych w ChRL – zjawisko o wyjątkowej skali.

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Maria Ryszkowska | 2015-12-29 02:46:53
polska, chiny

Przez parę ostatnich dziesięcioleci chinska gospodarka rozwijała się w dwucyfrowym tempie. Napływały zagraniczne inwestycje, rosła produkcja, dynamicznie wzrastał eksport, zjawiskom tym towarzyszyła postępująca zamożność chińskiego społeczeństwa. Polityka otwarcia oznaczała nie tylko napływ zagranicznego kapitału, ale także „import’ nowych wzorców konsumpcyjnych, gustów i mód. Przedstawiciele dużych aglomeracji miejskich Wschodu i Południa Chin coraz częściej w swych decyzjach na rynku kierują się jakością towaru, jego marką i oryginalnością.

Przez parę ostatnich dziesięcioleci chinska gospodarka rozwijała się w dwucyfrowym tempie. Napływały zagraniczne inwestycje, rosła produkcja, dynamicznie wzrastał eksport, zjawiskom tym towarzyszyła postępująca zamożność chińskiego społeczeństwa. Polityka otwarcia oznaczała nie tylko napływ zagranicznego kapitału, ale także „import’ nowych wzorców konsumpcyjnych, gustów i mód. Przedstawiciele dużych aglomeracji miejskich Wschodu i Południa Chin coraz częściej w swych decyzjach na rynku kierują się jakością towaru, jego marką i oryginalnością. Do funkcji użytkowych zakupywanych towarów – zamożniejsze warstwy chińskiego społeczeństwa dodają tak istotne elementy, jak efekt demonstracji i prestiżu, wyjątkowość projektu i oryginalność. Dobry, markowy samochód to nie tylko pojazd świadczący podstawowe usługi komunikacyjne, ale także (a może przede wszystkim) poświadczenie luksusu i materialnego sukcesu. Ta sama uwaga odnosi się do odzieży, biżuterii, kosmetyków, rękodzieła artystycznego, wyrobów ze skóry, szkła i wielu innych produktów, których posiadanie to oznaka statusu. Częstsze niż kiedykolwiek picie markowego wina z przyjaciółmi powoduje, że import alkoholi rośnie tu w dwucyfrowym tempie.
Każde społeczeństwo posiada klasę, którą stać na luksus najwyższej próby. Rynek chiński ma jednak w tym względzie wiele wyjątkowych cech. Po pierwsze - szczególne zainteresowanie eksporterów m.in. z Europy, lokalnym rynkiem artykułów luksusowych wiąże się z efektem skali – wszak według kategorii warstwy społecznej, w odniesieniu do populacji tego kraju – mówimy o grupie konsumentów w sile dziesiątków milionów osób. Drugi ważny argument to perspektywy rozwoju tego segmentu, wynikające z już osiągniętego poziomu życia, zachęcających generalnych prognoz rozwoju gospodarczego kraju, jak i polityki administracji państwa, która coraz większą uwagę przywiązuje do wspierania konsumpcji na rynku wewnętrznym. Po trzecie – coraz częstsze kontakty z centrami mody i luksusu na świecie (czy to poprzez łączność internetową, czy bezpośrednio w czasie coraz liczniejszych wyjazdów zagranicznych) powodują, iż do światowych wzorców chińskiej „klasie aspirującej” bliżej niż kiedykolwiek.
Czy ojczyzna F. Chopina, kraj artystów i naukowców, ma co zaoferować chińskim poszukiwaczom luksusu i prestiżu? Czy towary „Made in Poland” mają szansę, by zaspokoić coraz częstsze pragnienie mieszkańcow chińskich metropolii co osiągnięcia „efektu demonstracji sukcesu materialnego”?. Parę lat temu nikt takiego pytania nie stawiał, teraz jest ono coraz aktualniejsze. Stawiamy je także w załączonym tekście. Opis tendencji na rynku artykułów luksusowych i przykłady grup towarowych z Polski, które, zdaniem WPHI, mogą zaspokoić aspiracje klientów chińskich, to materiał do przemyślenia przez polskich eksporterów. Nie są to łatwe pytania, bo konkurencja w Chinach jest wprost proporcjonalna do skali apetytu konsumpcyjnego chińskich klientów, a i polski znak towarowy jest wciąż niezbyt rozpoznawalny w Chinach Gramy w pierwszej lidze?
Tradycyjnie w przypadku pytań jesteśmy do dyspozycji przedsiębiorców zainteresowanych chińskim rynkiem.
Tekst o rynku artykułów luksusowych w ChRL w załączeniu.




Pliki do pobrania

rynekartykulowluksusowychwchrl...1
docx | 329.57 KB
Pobierz