Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Przegląd polskich produktów dostępnych na półkach sklepowych Szanghaju

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Maria Ryszkowska | 2015-12-02 02:26:54
żywność, szanghaj

Niniejszy artykuł ma na celu przegląd przede wszystkim prezentację polskich produktów rynkowych, które są coraz liczniej obecne na półkach sklepowych w Szanghaju. Z Polski są sprowadzane przede wszystkim artykuły przemysłu rolno-spożywczego, jak wyroby mleczarskie, wódki i alkohole, słodycze oraz półprodukty spożywcze. Polskie artykuły są coraz bardziej doceniane ze względu na jakość, walory smakowe oraz bezpieczeństwo.

Szanghaj – stolica regionu przemysłowego Delty Rzeki Jangcy, jest miastem o dynamicznym tempie rozwoju, stanowi strategiczny ośrodek gospodarczy i finansowy współczesnych Chin. Jest to obszar o jednym z najwyższych dochodów PKB w Chińskiej Republice Ludowej. Plan rozwoju gospodarczego ChRL, którego istotnym aspektem w sferze finansowej jest m.in. utrzymanie wysokiego tempa wzrostu PKB oraz ożywienie inwestycji i wymiany handlowej z zagranicą, przyczynił się do zaostrzenia konkurencji na rynku i zwiększenia popytu na dobra konsumpcyjne. Tendencje te są wyraźnie widoczne w Szanghaju, gdzie w ostatnich latach utrzymuje się wyższa klasa średnia, zgłaszająca coraz większe popyt na zakup wysokiej jakości produktów konsumpcyjnych, coraz częściej pochodzących z importu.

Na przestrzeni ostatnich lat ożywiła się również współpraca gospodarczo-handlowa pomiędzy ChRL a Polską. Według danych Głównego Urzędu Celnego ChRL na 2013 rok, wartość wymiany handlowej pomiędzy tymi krajami wyniosła ok. 14,8 mld USD, przy czym ok. 1,46 mld USD to wartość wymiany handlowej pomiędzy RP a Szanghajem. Region administracyjny Szanghaju jest istotnym obszarem dla współpracy Polski z Chinami. Polscy eksporterzy coraz skuteczniej wykorzystują ożywcze tendencje gospodarcze w Chinach, współpraca naszego kraju z tym prężnie prosperującym ośrodkiem coraz szybciej się rozwija. Najważniejsze kategorie towarowe eksportu produktów polskich do Szanghaju to: miedź i wyroby z miedzi, sprzęt i wyposażenie elektryczne, meble, pościel i materace, maszyny, kotły i wyposażenie mechaniczne, pojazdy nieszynowe oraz ich części, wyroby farmaceutyczne, mięso i jadalne podroby, kauczuk i produkty z kauczuku, sprzęt optyczny oraz plastik i wyroby plastikowe.

Niniejszy artykuł ma na celu przegląd przede wszystkim polskich produktów rynkowych, które są coraz liczniej obecne na półkach sklepowych w tym mieście. Z Polski są sprowadzane przede wszystkim artykuły przemysłu rolno-spożywczego, jak wyroby mleczarskie, wódki i alkohole, słodycze oraz półprodukty spożywcze. Polskie artykuły są coraz bardziej doceniane ze względu na jakość, walory smakowe oraz bezpieczeństwo.

Grupy produktów, które można znaleźć w punktach zajmujących się sprzedażą detaliczną w Szanghaju, łatwo dostępnych dla przeciętnego konsumenta to przede wszystkim artykuły spożywcze, do których należą: produkty mleczarskie, miody, słodycze, w tym czekolady i ciastka, zbożowe produkty śniadaniowe, herbaty i kawy, bakalie, makarony oraz sosy, jak też wyroby wędliniarskie produkowane w Chinach na bazie polskich receptur. Do pozostałych kategorii produktów należy zaliczyć wódki i wyroby alkoholowe, kosmetyki, produkty farmaceutyczne – leki bez recepty, biżuterię bursztynową, wyposażenie domowe - materiały wykończeniowe oraz artykuły dekoracyjne ze szkła oraz odzież.

Droga produktów polskich na rynek w Szanghaju prowadzi przez różnego rodzaju kanały dystrybucyjne.
Do kategorii punktów handlowych zawierających ofertę polskich produktów zaliczyć należy:
• Sklepy wielkopowierzchniowe: TESCO, Carrefour, E-Mart, Metro
– obecne w nich produkty to przede wszystkim artykuły przemysłu spożywczego i alkohole
• Sklepy z artykułami importowanymi: Panda Lezhitao, City Super
– produkty spożywcze, przede wszystkim słodycze, kawy i herbaty, piwo, mleko, makarony, alkohole
• Sklepy franczyzowe
– biżuteria oraz artykuły dekoracyjne ze szkła
• Salony handlowe z wyposażeniem wnętrz
– panele podłogowe, armatura łazienkowa
• Sieci e-commerce
– produkty mleczarskie, słodycze, miody, odzież, torebki, produkty śniadaniowe, alkohole

Oferta produktów żywnościowych i alkoholi wydaje się najbardziej zróżnicowana, jest reprezentowana przez szerokie spektrum artykułów. Ponadto, artykuły te występują w licznych punktach sprzedaży – można je znaleźć praktycznie w każdym wielkopowierzchniowym supermarkecie, w sklepach z produktami importowanymi oraz w najłatwiej dostępnych punktach, jakim są serwisy internetowe.
Drugą grupą produktów, które nietrudno jest znaleźć, jest biżuteria bursztynowa oraz wyroby ze szkła – dostępne w sieci sklepów franczyzowych.

Poniżej przedstawiono wymienione wcześniej kanały sprzedaży, uzupełnione o bliższe informacje na temat poszczególnych polskich artykułów konsumpcyjnych oraz o materiał fotograficzny.

Sklepy wielkopowierzchniowe.
Ożywienie gospodarcze, wzrost zamożności klasy średniej to najważniejsze czynniki, które przyczyniły się do zwiększenia konkurencji na rynku dóbr konsumpcyjnych. Sytuacja ta sprzyja powstawaniu coraz liczniejszych dużych supermarketów w Szanghaju. Do wiodących sieci należy Carrefour, TESCO oraz E-mart.
Są to najłatwiej dostępne sklepy branżowe o szerokiej gamie produktów – ich obecność w Szanghaju jest bardzo liczna – praktycznie w każdym centrum handlowym znajduje się jeden z tych marketów. Niejednokrotnie też sieci te zajmują osobne wolnostojące budynki.

Przegląd polskich produktów na półkach wymienionych supermarketów przedstawia się następująco:
Mleko „Łowickie” w supermarkecie sieci E-Mart.

Najliczniejszą grupę polskich produktów w sklepach wielkopowierzchniowych oferuje sieć TESCO. Znaleźć tu można takie artykuły jak: słodycze, makarony, napoje, kawy, herbaty oraz przede wszystkim alkohole.

Przykładowe artykuły:
Makarony i sosy Sorenti
Herbatniki firmy Vobro.
Kawa Mk Cafe
Kawa Fort
Piwo – Żywiec, Tatra i Łomża
Wódki – Gryf i Wybowrowa
Goldwasser – Gdański likier ziołowy
Wódka Bielska smakowa.
Wódka Double White
Likier Wiśniak na Rumie
Napój Frugo.


Sklepy oferujące głównie produkty importowane.
Sklepy te kierują swoją ofertę przede wszystkim do grupy obcokrajowców mieszkających w Szanghaju, którzy mogą w tych punktach z łatwością nabyć dobrze im znane artykuły, jednakże bardzo licznie odwiedzane są również przez chińskich konsumentów, którzy szukają jakościowych dóbr oraz kierują się rosnącą popularnością zagranicznych produktów. Warto w tym miejscu wspomnieć o sklepie Panda – prowadzonym przez jedyną polską sieć dystrybucyjną w Chinach, Maxtrade Lezhitao, która w tym roku otworzyła pierwszy sklep w Szanghaju. Znajduje się on w dogodnym miejscu tuż przy stacji South Xizang Road linii metra nr 4. Sklep z sukcesem konkuruje z lokalnymi punktami sprzedaży detalicznej – co należy uznać za spore osiągnięcie. Można w nim znaleźć również można kiełbasę produkowaną w ChRL w oparciu o polską recepturę. Są to wyroby dwóch firm z polskim kapitałem, które zarejestrowały działalność w Chinach.


Poniżej wybrane produkty polskie dostępne w sklepie Panda Lezhitao:
Kiełbasy i wędliny wyprodukowane przez firmę Grzegorz House.
Czekolada oraz śliwki w czekoladzie firmy Wawel.
Czekoladki „Kocie języczki” firmy Baron.
Produkty śniadaniowe „Fitella” firmy Gellwe.
Kawy: Fort oraz MK Cafe wyprodukowane przez Strauss Cafe Poland

Herbaty owocowe firmy Malwa.
Produkty mleczarskie firmy Mlekovita.
Wódka Bielska smakowa, Polmos
Gin Lubuski.
Piwa: Żywiec, Łomża.
Ponadto, w sieci sklepowej City Cuper można kupić np. słodycze firmy „Tago” Tadeusz Gołębiewski.
Makarony firmy Sorrenti.

Sklepy franczyzowe.
Polskie wyroby bursztynowe są wysoko cenione przez chińskich konsumentów, obecność rodzimej biżuterii bursztynowej na rynku w Chinach można zauważyć już od szeregu lat, sprzedaż stale rośnie. Z sukcesem otwierane się sklepy franczyzowe takich firm jak Tears of Time, S&A S.A, Malik Design, Amber Gallery czy Art 7.

Biżuteria bursztynowa firmy Tears of Time.

Wyposażenie wnętrz.
W Szanghaju, w dzielnicy Songjiang z sukcesem prowadzi działalność sklep firmy Magellan zajmujący się sprzedażą paneli podłogowych z jakościowej deski barlineckiej.


Sieci e-commerce.
Do istotnych sieci dystrybucyjnych w Chinach należy potężny usługowy rynek e-commerce. Coraz więcej firm dociera do konsumentów poprzez handel internetowy. Liczba użytkowników w ChRL stale rośnie, w 2013 roku ich liczba wyniosła 618 mln. Do największych internetowych sieci handlowych należą taobao.com, tmall.com oraz jd.com. Oficjalnie zarejestrowanych polskich sklepów w sieciach e-commerce jest tylko trzy, pozostała sprzedaż odbywa się w ramach działań indywidualnych. W sieci internetowej funkcjonuje oficjalny sklep z biżuterią projektowaną przez Marylę Dubiel. Jej firma, Dubiel Gallery, współpracuje z chińskim partnerem, dostarczającym perły z regionu Zhejiang. Sklep internetowy paimai.taobao.com oferuje biżuterię ze złota, srebra, pereł oraz bursztynu. Jednakże spektrum produktów polskich dostępnych na wyżej wymienionych portalach internetowych wydaje się być najbardziej zróżnicowane: znajdziemy tu produkty żywnościowe, przede wszystkim mleko w proszku dla dzieci, ale również miody, herbaty, słodycze, bakalie, makarony, gotowe sosy, dżemy i konfitury. Do pozostałych produktów należą alkohole, kosmetyki pielęgnacyjne, odzież i bielizna oraz wyroby farmaceutyczne.

W wyżej wymienionych serwisach można znaleźć między innymi następujące produkty:
• Artykuły spożywcze:
Mleko – wyprodukowane przez Mlekpol, Mlekowitę, Łowicz, Rotr, Grajewo
Miody – prod. Sądecki Bartnik oraz Gospodarstwo Pasieczne Leśny Dwór, Apis
Herbaty ziołowe i owocowe – prod. Malwa, Biofix, Mokate
Kawy – prod. Mokate
Słodycze – Terravita, Tago Tadeusz Gołębiewski, Dr Gerard, Artur, Wawel
Produkty śniadaniowe i bakalie – Sante, Jutrzenka, Bakalland
Makarony – Sorenti
Sosy - Dawtona
• Alkohole – spirytus, Gin Lubuski, Żołądkowa Gorzka
• Bielizna – Esotiq, Gabriella
• Biżuteria z polskiego bursztynu


Ponadto, do odrębnej kategorii można zaliczyć polskiego producenta jachtów, Sunreef Yachts. Firma z siedzibą w Gdańsku i tam prowadząca produkcję, posiada biuro przedstawicielskie w Szanghaju i odnotowała już pierwsze sukcesy handlowe (zawarte transakcje na dostawy luksusowych katamaranów.
Podsumowując ten spacer po szanghajskich sklepach – trzeba podkreślić, iż stopniowo rośnie obecność polskich artykułów konsumpcyjnych na rynku, a jak wiadomo, trudną o lepszą promocję branży (a za jej pośrednictwem kraju, z którego pochodzi), jak z pomocą fizycznej obecności towarów na sklepowych półkach.