Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek mięsa w Chinach w 2013 r.

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2015-01-05 03:54:48
analizy rynkowe

Zapotrzebowanie na rynku mięsa w Chinach rośnie z każdym rokiem. Jeszcze w 2011 roku importerzy mięsa w Chinach wydali łącznie 3,4 mld USD, a w 2013 r już 5,93 mld USD. Oznacza to, że w latach 2011-2013 import mięsa do Chin zwiększył się o 74,08%, co ukazało ogromne zapotrzebowanie na mięso w tym kraju.

Popyt na importowane mięso w Chinach rośnie z roku na rok. Jeszcze w 2011 roku importerzy mięsa w Chinach wydali łącznie 3,4 mld USD, rok później 4,11 mld USD, a w 2013 r już 5,93 mld USD. Oznacza to, że w latach 2011-2013 import mięsa do Chin zwiększył się o 74,08%, co ukazało ogromne zapotrzebowanie na mięso w tym kraju.

Polska zaczęła eksportować mięso do Chin dopiero w czerwcu 2012 r., kiedy to po szeregu wizyt na szczeblu rządowym do eksportu mięsa drobiowego i wieprzowego dopuszczonych zostało pierwsze 8 firm. Jeszcze w tym samym roku eksport mięsa z Polski do Chin wyniósł 31,14 mln USD. W całym kolejnym roku polski eksport mięsa do Chin osiągnął 141,2 mln USD. Dzięki temu Polska mogła pochwalić się na świecie najwyższą dynamiką wzrostu eksportu mięsa do Chin, która wyniosła aż 353,51%. Polska w ciągu dwóch lat stała się jednym z najważniejszych eksporterów mięsa do Chin - nie tylko w Unii Europejskiej, ale i na świecie. W 2012 r. udział Polski w eksporcie mięsa do Chin spośród krajów Unii Europejskiej roku wynosił zaledwie 2,86%, a już rok później stanowił 9,33%.

                       

W 2013 r. Polska była 10-tym największym eksporterem miesa do Chin.Wśród krajów Unii Europejskiej, większą od Polski ilość mięsa wyeksportowały do Chin jedynie Dania – 414 mln USD, Niemcy – 411 mln USD, Hiszpania – 219 mln USD i Francja - 193 mln USD. Poza krajami Unii Europejskiej więcej od Polski wyekportowały też Stany Zjednoczone – 1,177 mln USD, Australia – 1,131 mln USD, Nowa Zelandia – 716 mln USD, Brazylia – 490 mln USD oraz Kanada – 378 mln USD.

Warto zwrócić uwagę na spadek importu mięsa ze Stanów Zjednoczonych oraz Brazylii o odpowiednio 1,39% i 1,67% w 2012 r. oraz 12,14% i 17,41% w 2013 r., które nastąpiło pomimo zwiększającego się zapotrzebowania na chińskim rynku. Ogromny wzrost zanotowała w tym okresie Unia Europejska – 58,37% w 2012 r. oraz 39,18% w 2013 r. W latach 2011–2013 był to więc wzrost o 120,42%. Jeszcze większym wzrostem może pochwalić się Nowa Zelandia oraz Australia, które swój eksport zwiększyły w roku 2012 o odpowiednio 67,98% i 79,14% oraz o 140,4% i 275,91% w 2013 r. (wzrost o 303,83% i 573,39% w latach 2011–2013). Istotny jest również brak na liście eksporterów mięsa do Chin państw afrykańskich i azjatyckich, czy też Rosji.

Struktura eksportu mięsa do Chin zmienia się bardzo dynamicznie na korzyść Unii Europejskiej oraz Australii i Nowej Zelandii. Podczas gdy w 2011 r. mięso z krajów Unii Europejskiej stanowiło 20,5% łącznego chińskiego importu, to w 2013 r. udział krajów Wspólnoty wzrósł do 27,1%. Import z Australii i Oceanii osiągnął jeszcze lepsze wyniki; w 2012 r. stanowił on jedynie 14,84% i zajmował ostatnie miejsce wśród czterech kontynentów, gdy już rok później wyprzedził on wszystkie pozostałe kontynenty z udziałem ponad 33%.

 

Opracowanie: WPHI w Pekinie na podstawie Chińskich Statystyk Celnych.