.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Fuzhou – charakterystyka stolicy prowincji Fujian

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Maria Ryszkowska | 2015-11-26 07:06:20
fuzhou

Fuzhou to główny ośrodek administracyjny prowincji Fujian, położony w południowo wschodnich Chinach, nad rzeką Min Jiang, w pobliżu jej ujścia do Morza Wschodniochińskiego. Miasto od północy graniczy z ośrodkami miejskimi Ningde i Nanping, od południa z Quanzhou i Putian zaś od zachodu z Sanming.

Fuzhou – charakterystyka stolicy prowincji Fujian

Fuzhou to główny ośrodek administracyjny prowincji Fujian, położony w południowo wschodnich Chinach, nad rzeką Min Jiang, w pobliżu jej ujścia do Morza Wschodniochińskiego. Miasto od północy graniczy z ośrodkami miejskimi Ningde i Nanping, od południa z Quanzhou i Putian zaś od zachodu z Sanming.

Fuzhou ma bogatą linię brzegową o łącznej długości 1137 km, która obejmuje ok 1/3 terytorium miasta. Od wschodu graniczy ono z 544 wyspami. Obszar ten znajduje się pod strefą wpływów klimatu subtropikalnego, co pływa na długi, bardzo gorący i wilgotny okres letni oraz krótki i suchy okres zimowy.

 

 

Według danych z 2014 r. miasto zamieszkuje ok 7,1 mln mieszkańców, z czego ok. 62% zajmuje obszar miejski. Poza językiem mandaryńskim tutejsza ludność posługuje się regionalnym dialektem Fuzhou.

Miasto ma silną kulturę religijną, dlatego też często jest nazywane „Statuą Buddy”. Buddyzm rozpowszechnił się w Prowincji Fujian w latach 190-290 n.e., kiedy to wzniesiono kilka głównych świątyń buddyjskich, stanowiących do dziś jedne z najsłynniejszych ośrodków religijnych w Chinach.

W XXI wieku Fuzhou, to kluczowy ośrodek gospodarczy, polityczny oraz kulturalny prowincji Fujian. Jest to również centrum szkolnictwa wyższego w regionie. Z racji położenia geograficznego miasto stanowi także ważny punkt na mapie szlaków handlowych, prowadzących z wybrzeża w głąb Chin. Bliskość morza zapewnia tutejszej gospodarce zasobność w ryby i owoce morza, jak również dostęp do naturalnych rezerw energetycznych, opartych na sile wiatru i wody. Do najistotniejszych sektorów przemysłu w tym regionie należą: przemysł elektroniczny, maszynowy, farmaceutyczny, spożywczy, petrochemiczny oraz drzewny. Silnie rozwinięte jest również rzemiosło. Miasto charakteryzuje wysoki stopień zadrzewienia, co wyraźnie podnosi poziom jego atrakcyjności, w porównaniu do pozostałych ośrodków miejskich Chin. Jeszcze w czasach dynastii Song (960-1279) posadzono tu licznie drzewa figowe, które do dziś są dumą mieszkańców miasta. Obecny wskaźnik lesistości wynosi w tym obszarze 55%, zaś poziom czystości miasta zapewnia mu pod tym względem trzecie miejsce w krajowej statystyce.

 

Historia

Ślady ludzkiej obecności na terenach objętych prefekturą miejską Fuzhou sięgają kilku tysięcy lat. Na obszarze tym odnaleziono relikty dwóch kultur neolitycznych - Kultury-Huqiutou (虎丘 头 文化), datowanej na 5000 lat p.n.e. oraz Kultury Tanshi Mountain (昙 石山 文化), z okresu 3000 lat p.n.e.

Do najciekawszych atrakcji turystycznych oraz pozostałości dziedzictwa tego regionu należy zaliczyć:

- świątynię Hualin, najstarszą drewnianą świątynię na południe od dolnego biegu rzeki Jangcy, która została zbudowana ponad 1000 lat temu;

- rzeźby kamienne Wushi Mountain Cliffside, inskrybowane przez znanego kaligrafa Li Yangbing;

- Sanfang Qixiang (三 坊 七巷) – zespół budynków rezydencjalnych, pochodzących z końca dynastii Jin;

- Fuzhou West Lake – sztuczne jezioro utworzone w 282 roku n.e.;

Jak wspomniano wyżej w mieście znajdują się również liczne świątynie buddyjskie.

Mimo, iż historia tego regionu trwa nieprzerwanie od kilku tysięcy lat, za datę założenia miasta uznaje się 202 rok p.n.e. Pierwszy władca Minue (pierwotna nazwa Fuzhou) został naznaczony przez samego cesarza z dynastii Han. Władca ten (Ye lub Dongye) odpowiada za wzniesienie murów miejskich, które przetrwały tysiące lat wojen i rewolucji. Już od pierwszych dni miasto stanowiło ważny ośrodek dla międzynarodowej wymiany towarowej. W czasach dynastii Tang i Jin wzrosła jego rola gospodarcza i kulturalna, napływali tu zamożni kupcy – stąd zapewne późniejsza nazwa Fuzhou, co oznacza „zamożny”. W czasach dynastii Tang ośrodek ten stał się ważnym portem międzynarodowym oraz kluczowym portem na drodze morskiego jedwabnego szlaku. W czasach panowania dynastii Song do miasta zaczęła napływać inteligencja z pozostałych obszarów Chin. Wśród nobilitowanych mieszkańców Fuzhou znaleźli się - Zhu Xi, najbardziej znany po Konfucjuszu chiński filozof, a także Xin Qiji – znany w Chinach poeta. Fuzhou odwiedzał także Marco Polo, podczas swojej podróży po Chinach, wspominając je jako ważne centrum handlu międzynarodowego, mające silne powiązania gospodarcze z Indiami.

W wyniku podpisanego w 1842 roku traktatu nankińskiego, kończącego I wojnę opiumową, Fuzhou stało się jednym z pięciu chińskich portów traktatowych, otwartych na handel zagraniczny. Do ważnych towarów eksportowych miasta należała herbata. Stosunkowo bliska odległość od ośrodków produkcyjnych w Chinach w stosunku do portu w Guangzhou, zapewniała mu przewagę w międzynarodowym handlu herbatą. Z czasem export herbaty stracił na znaczeniu, ustępując miejsca wymianie opartej na drewnie, papierze i żywności.

W 1867 roku port morski w Fuzhou stanowił o jednym z pierwszych i najważniejszych chińskich eksperymentów związanych z zachodnią technologią. Pod okiem Francuzów wybudowano tu stocznię morską i arsenał oraz otwarto szkołę morską, która stała się centrum nauki języków europejskich oraz rozwoju nauk technicznych. Akademia, która oferowała nauczanie inżynierii i nawigacji oraz kursy językowe w języku angielskim oraz francuskim, odpowiada za utworzenie generacji wysoko wyszkolonych chińskich specjalistów. Dzisiaj co najmniej 850 tyś Chińczyków zamieszkujących za granicą deklaruje, że pochodzi z Fuzhou.

W 1940 roku podczas wojny chińsko-japońskiej, Fuzhou zostało zbombardowane, a następnie do 1945 roku pozostało pod strefą wpływów japońskich. Ponowny, silny rozwój miasta nastąpił od 1949 roku. Zmodernizowano transport śródlądowy wzdłuż rzeki Min do miasta Nanping, a także sam port w Fuzhou. Od 1956 roku otwarto linię kolejową umożliwiającą połączenie z głównymi miastami znajdującymi się w centrum Prowincji, jak również z innymi liniami kolejowymi, prowadzącymi w głąb kraju.

 

Kultura

Bogata historia miasta wpłynęła na szczególne umiłowanie jego mieszkańców do klasycznej kultury rękodzieła. Popularne i charakterystyczne dla tego obszaru są rzeźby wykonane z drewna, korka, kamienia, kości słoniowej i jadeitu. Fuzhou słynie również z regionalnej opery Min, opartej na antycznych legendach i opowieściach folklorystycznych, która cieszy się sławą w całej Prowincji Fujian oraz jest popularna na Tajwanie.

Sztukę kulinarną Fujian wyróżnia obecność owoców morza oraz bogactwo mieszaniny smaków – słodkich, kwaśnych, słonych i pikantnych. Kuchnia Fuzhou zajmuje tutaj swoje szczególne miejsce. Do tradycyjnych potraw tego regionu należy zaliczyć:

- Fo Tiao Qiang (Buddha Jumps over the Wall) – (Budda skaczący przez mur) – danie przypominające gulasz;

- Ji Tang Tun Hai Bang – potrawa z małż morskich w rosole;

- Li Zhi Rou – głęboko smażona wieprzowina z dodatkiem wykwintnego sosu, pocięta na drobne kawałki i przypominające po ugotowaniu liczi;

- Yu Ni (purée Taros) – tradycyjny deser składający się z puree z dodatkiem białego cukru, jaj, smalcu oraz nasion melona i wiśni.

Przekąski stanowią bardzo ważną część codziennej diety. Do najpopularniejszych przekąsek z Fuzhou należą:

- Yu Wan – rybne kulki;

- Li Bing (Oyster Cake);
- Chun Juan (Spring Roll) –smażony ryż z zawiniętymi warzywami i mięsem lub owocami morza;
- Guang Bing (Qi Jiguang Cake) – małe placki z otworem po środku, tak by można je było umieścić na sznurku i powiesić na szyi (przydatne do szybkiego zażegnania głodu w podróży)– nazwa pochodzi od postaci historycznej, zasłużonej w boju z Japońskimi piratami;
- Yan Pi - suszone mięso;

- małże Changle;

- ślimaki i smażone ostrygi;

- placki z małż.

 

Gospodarka

Bez wątpienia Fuzhou stanowi dziś polityczne, gospodarcze i kulturalne centrum prowincji Fujian, jest również ważnym ośrodkiem przemysłu i handlu.

W 2012 r. PKB miasta wyniosło 421,83 mld yuanów (67mld $), co stanowiło 12% wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Średni przychód na mieszkańca stanowił z kolei 29,399 yuanów – tj. o 12.9% więcej w porównaniu do poprzedniego roku. Poziom PKB per capita w 2014 r. wyniósł 32.390 RMB i osiągnął wzrost o ok. 9,2%. Stopa bezrobocia w mieście według danych z 2013 r. stanowiła zaledwie 2,42%. Wskaźnik konsumpcji wzrósł natomiast o 14,2% i wyniósł 298,2 mln RMB.

W 2013 r. udział pierwszego sektora gospodarki w Fuzhou wynosił ok. 8,6% PKB, 45,6% PKB stanowił przemysł wtórny i budownictwo w ramach II sektora, natomiast 45,8% - sektor III – usługi. Miasto utrzymuje relacje handlowe z ponad 40 państwami południowo-wschodniej Azji i Europy, a także z USA. Jego bliska odległość od morza oraz położenie nad rzeką Min, spowodowały, iż stało się ono jednym z głównych, wodnych ośrodków węzłowych w kraju. W 2013 r. poziom handlu zagranicznego w Fuzhou wzrósł o 11.9% i wyniósł 31,43 mld $. Wartość eksportu stanowiła 19,34 mld $, zaś import wyniósł 12,09 mld $. Do głównych partnerów gospodarczych Fuzhou należą Stany Zjednoczone (wymiana handlowa na poziomie 6,2 mld USD), Japonia (wymiana handlowa na poziomie 2,1 mld USD) i Szwecja (wymiana handlowa - 1,6 mld USD).

Szczególną rolę w relacjach handlowych odgrywa współpraca gospodarcza z Tajwanem. Fuzhou znajduje się w centrum strefy ekonomicznej na zachodnim brzegu Cieśniny Tajwańskiej, co przekłada się na intensywną wymianę towarową z tym obszarem. Do głównych towarów eksportowanych należy zaliczyć drewno, owoce, papier, produkty spożywcze, maszyny oraz wyroby włókiennicze.

Wg. statystyk Urzędu Celnego, eksport towarów z Fuzhou do Polski w ubiegłym roku wyniósł łącznie 166 mln USD (i spadł o 4,4%), natomiast import z Polski stanowił jedynie 2,05 mln USD i spadł o 21,53%. Mieszkańcy Fuzhou importują z Polski głównie plastik, wentylatory, maszyny i części samochodowe, natomiast eksportują części do telewizorów, panele ekranowe i ubrania.

Dobrze rozbudowana sieć połączeń morskich, lotniczych i kolejowych zapewnia miastu stały wzrost gospodarczy. Fuzhou dysponuje dwoma portami głębinowymi: Jiangyin Port i Luoyuan Port, zaś wzdłuż jego linii brzegowej ciągnie się dodatkowo 3 km pas głębinowy, dogodny do cumowania statków o pojemności ponad 100 tys. ton. Przepustowość towarowa drogą morską w 2013 r. wyniosła w Fuzhou 127 mln ton, co stanowiło roczny wzrost o ok. 11.8%. W mieście znajduje się ponadto port lotniczy Fuzhou Changle International Airport, odpowiadający za obsługę 70 tras łączących 54 miasta w kraju i za granicą. Fuzhou zapewnia też połączenia kolejowe w Fujian. Na trasie Wenzhou – Fuzhou oraz Fuzhou - Xiamen, kursuje szybki pociąg, osiągający prędkość 250 km/h.

 

Przemysł

Do głównych gałęzi przemysłu w Fuzhou należy zaliczyć: przemysł chemiczny, papierniczy, elektroniczny i IT, informacyjny, maszynowy, oraz produkcję przetworzonej żywności. Do innych ważnych branż należą: tekstylia (jedwab, bawełna), odzież, materiały hutnicze, petrochemia, biofarmaceutyki, nowe materiały i energia.

Czołowe gałęzie przemysłu miejskiego rozwijają się i modernizują w ramach 23 kluczowych parków przemysłowych. Prym wiedzie branża elektroniczna, przemysł informacyjny i maszynowy. W obrębie branży elektronicznej, Fuzhou jest jednym z największych na świecie producentów wyświetlaczy komputerowych oraz jednym z największych światowych udziałowców rynku w zakresie produkcji podzespołów do tabletów. W kategorii software, Fuzhou Foxit Software Co. Ltd. jest na światowej pozycji lidera w zakresie rozwoju oprogramowania dla e-booków, posiadając 80% udziałów w światowym rynku.

Stosunkowo bliska odległość od Tajwanu, wpływa na rozwój relacji handlowych z tym obszarem, szczególnie w obrębie branży informacyjnej i maszynowej. Firmy chińskie ściśle współpracują z firmami tajwańskimi, tworząc w ten sposób podwaliny silnej bazy przemysłowej w tych kategoriach. W 2007 r. przemysł maszynowy był najszybciej rozwijającym się filarem gospodarki tego obszaru. Fuzhou stało się zalążkiem powstania oraz rozwoju w Chinach tajwańskich firm związanych z tą branżą. W Fuqing ustanowiono dodatkowo Tajwański Maszynowy Park Przemysłowy, któremu jako jeden z głównych celów przyświeca przyciąganie dodatkowych inwestycji.

Producenci z Fuzhou są również liderami w Chinach w zakresie produkcji emaliowanego drutu oraz w kategorii eksportu małych i średnich silników spalinowych i urządzeń do generowania energii. Z kolei w obszarze włókiennictwa miasto stanowi jedno z 3 głównych ośrodków w kraju w zakresie produkcji dzianin i poliestru.

W ostatnim czasie władze miasta kładą szczególny nacisk na rozwój rynku wysokich technologii. Wartość produkcji przemysłowej w tej kategorii w Fuzhou szacuje się na 93,3 mld yuanów. W mieście funkcjonuje 7 innowacyjnych przedsiębiorstw, natomiast w samej prowincji Fujian jest ich 122.

W mieście funkcjonuje kilka wydzielonych stref gospodarczych, związanych z promocją poszczególnych branż:

  1. Fuzhou Economic & Technological Development Zone – dotyczy głównie elektroniki, sprzętu telekomunikacyjnego, sprzętu medycznego i produkcji materiałów eksploatacyjnych, przemysłu ciężkiego, branży samochodowej
  2. Fuzhou Export Processing Zone
  3. Fuzhou Free Trade Zone – obejmującą montaż i produkcję elektroniki, przemysł ciężki, produkcję przemysłową, żeglugę morską, hurtownie, sprzęt telekomunikacyjny, handel, logistykę
  4. Park Naukowo Technologiczny – w ramach branży elektronicznej, informatyki i biotechnologii
  5. Fuzhou Taiwan Merchant Investment Area – w zakresie IT, hutnictwa, przetwórstwa żywności oraz przemysłu tekstylnego.

Plany miasta na najbliższe lata

Gospodarka Fuzhou jest bardzo dynamiczna, a władze miasta zapowiadają liczne inwestycje i modernizację obszaru miejskiego. W 2014 roku rozpoczęto w Fuzhou ok. 480 nowych projektów inwestycyjnych o wartości 175 mld RMB. Wolumen całkowitej produkcji wyniósł 500 mld RMB, co oznacza ponad 10% wzrost w stosunku do roku poprzedniego.

Ekonomiści przewidują kontynuację wzrostu indeksu cen artykułów konsumpcyjnych w mieście na poziomie 3%. Według zapewnień władz stopa bezrobocia utrzyma się w najbliższym czasie na poziomie do 4%. Przewiduje się także wzrost eksportu o 6%,
oraz wzrost dochodu na mieszkańca miasta o 9,5%.

Polityka miasta w ciągu najbliższych lat będzie skupiona wokół trzech podstawowych kwestii:

- dalszej rozbudowy strefy wolnego handlu;

- budowy nowej strefy przemysłowej – Fuzhou New Area;

- rozbudowy infrastruktury związanej z koncepcją „Nowego Morskiego Jedwabnego Szlaku”.

W 2015 roku miasto planuje przeznaczyć ok. 200 mld yuanów (ok. 32 mld $) na inwestycje w zakresie konstrukcji Fuzhou New Area. W planach jest również uruchomienie pilotażowego projektu międzynarodowej strefy e-commerce oraz uzyskanie przez miasto miana lokalnej stolicy targów i konferencji branżowych w południowo wschodnich Chinach. W chwili obecnej zakres oferty targowej w porównaniu do innych miast wybrzeża jest stosunkowo ograniczony. Wśród odbywających się w Fuzhou targów należy wymienić:

- Cross-Straits Fair For Economy and Trade ,

- The 21th Century Maritime Silk Road Exposition,

- CAFT – China Agriculture Trade Fair,

- China (Fuzhou) Furniture &Building Decoration Fair.

Pierwsze dwie imprezy, organizowane przez władze miasta oraz sponsorowane przez władze Prowincji Fujian i Tajwanu odbywają się w maju i stanowią ważną platformę promocyjną dla współpracy gospodarczej Fuzhou-Tajwan. Ich wymiar jest głównie proeksportowy. Targi łączone są z projektem rewitalizacji Morskiego Jedwabnego Szlaku, który zakłada odnowienie i rozszerzenie współpracy handlowej głównie pomiędzy krajami Azji Południowo-Wschodniej (kraje ASEAN). W imprezach tych dotychczas incydentalnie uczestniczyły reprezentacje ze Stanów Zjednoczonych i Europy.

Targi CAFT, to coroczna impreza odbywająca się w listopadzie. Ma ona głównie zasięg regionalny, a w skład jej ekspozycji wchodzą maszyny rolnicze, produkty przemysłu przetwórczego, żywność – należące do oferty lokalnych firm o profilu exportowym ale również importowym.

Targi Furniture oferują z kolei pełną gamę produktów przemysłu meblarskiego, akcesoria związane z dekoracją wnętrz, design, oświetlenie oraz projekty i usługi związane z budownictwem. Targi te odbywają się co roku w listopadzie i również mają zakres gównie regionalny.

W 2015 r. Fuzhou będzie wzmacniać współpracę z państwami i regionami wzdłuż Nowego Morskiego Jedwabnego Szlaku, zwracając uwagę na projekty związane z importem, m.in.: w ramach relacji Chiny-ASEAN oraz z takich rynków jak Mauretania, Gwinea, Zachodnia Afryka oraz Myanmar. Władze miasta będą także czynić starania o rozwój takich sektorów gospodarki, jak: turystyka, sektor finansowy, nowoczesna logistyka, rozwój e-commerce. Jednym z kluczowych planów do realizacji będzie również przyspieszenie wzrostu wschodzących gałęzi przemysłu, jak na przykład: produkcja inteligentnego sprzętu oraz produkcja lotnicza.

Nie bez znaczenia pozostają również plany rozwoju gospodarki morskiej, w tym rozbudowa międzynarodowej sieci dystrybucji produktów związanych z „owocami morza”, jak również rozbudowa portu handlowego. Ma również wzrosnąć współpraca gospodarcza Fuzhou z Tajwanem. Władze miasta planują również dużą ilość inwestycji w zakresie środowiska i otoczenia miejskiego, m.in. zostanie odrestaurowanych 10 parków i ok. 100 osiedli mieszkaniowych. Wyburzonych zostanie natomiast 4,7 mln m. kw. powierzchni starego budownictwa. Planuje się ponadto poszerzenie sieci podziemnej komunikacji, co umożliwi wybudowanie dodatkowych 1000 parkingów, zaś w ramach każdego z osiedli mieszkaniowych przewidywane jest wdrożenie co najmniej 1 mechanicznego systemu parkowania.

 

Zakończenie

Wschodnie wybrzeże Chin to eksperymentalny tygiel handlowy, w którym główne miasta ulokowane wzdłuż linii brzegowej czerpią ogromne korzyści gospodarcze z zaangażowania w międzynarodową wymianę towarową. Rola Fuzhou jest kluczowa przede wszystkim dla rozwoju prowincji Fujian, jednak z uwagi na bliskość Tajwanu i coraz silniejsze więzi gospodarcze między wyspą a kontynentem, szczególna rola miasta jest zauważana także przez władze w Pekinie.

Polscy eksporterzy powinni śledzić rozwój tego ośrodka miejskiego ze szczególną uwagą. Wraz ze zwiększającymi się kosztami działań marketingowych w takich miastach jak Szanghaj i szczególnie silną w nich konkurencją, takie ośrodki jak Fuzhou mogą stanowić ciekawą alternatywę do rozpoczęcia przygody biznesowej z Państwem Środka.