.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Gospodarka morska Chin – infrastruktura, rozwój, perspektywy

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Daniel Matusiak | 2015-12-22 09:03:58
polska, chiny

ChRL, ze względu na położenie geograficzne, skalę kraju i szybko rozwijającą się bazę wytwórczą, stała się światowym liderem w zakresie szeroko pojętej gospodarki morskiej, szczególnie jeśli chodzi o budowę statków i obsługę transportu oceanicznego

ChRL, ze względu na położenie geograficzne, skalę kraju i szybko rozwijającą się bazę wytwórczą, stała się światowym liderem w zakresie szeroko pojętej gospodarki morskiej, szczególnie jeśli chodzi o budowę statków i obsługę transportu oceanicznego. Chiny zajęły w ostatnich latach pozycję jednego z liderów w zakresie budowy statków i gospodarki morskiej, kraj posiada ponad 210.000 statków do przewozu cargo. ChRL jest obecnie największym na świecie eksporterem towarów. W pierwszej połowie roku 2009 wartość eksportu wyniosła 521 miliardów USD. Ponad 90% wymiany handlowej odbywa się drogą morską, co w efekcie wpływa na rozwój budowy statków oraz całej gospodarki morskiej kraju (w tym głównie rozbudowę terminali kontenerowych). Zgodnie z prognozami, w roku 2012 40% procent wszystkich statków na świecie budowanych będzie w ChRL. Na koniec roku 2008 było to 29.5%. Władze ChRL zatwierdziły realizację specjalnego pakietu finansowego przeznaczonego na rozwój tego sektora w okresie kryzysu. Wsparcie rządowe, jak i niskie koszty siły roboczej oraz materiałów pozwalają Chinom utrzymywać przewagę konkurencyjną. Jednym z głównych inwestorów w ChRL w zakresie rozbudowy terminali kontenerowych jest Specjalny Region Administracyjny Hongkong – firma Hutchison Ports Holding, która buduje także m.in. terminal portowy w Gdyni i jest właścicielem nabrzeża kontenerowego w Rotterdamie. Wsparcia instytucjonalnego dla sektora gospodarki morskiej udzielają między innymi następujące organizacje:


1. China Association of the National Shipbuilding Industry(CANSI)
2. China International Freight Forwarders Association
3. China Ports and Harbors Association
4. China Iron and Steel Association
5. Global Freight Organization
6. Shanghai International Shipping Institute- Shipping Service Institute
7. Qingdao International Shipping Exchange Ltd.
8. China Association of Shipping Agencies & Non-Vessel-Operating Common Carriers
9. China National Coal Association


Yu Changqing, szef Biura Zarządu Wód i Wysp w Państwowej Administracji Oceanicznej (Waters and Islands Management Bureau, State Oceanic Administration SOA), podczas wystąpienia w dniu 10 listopada 2009 zaznaczył, że wartość branży gospodarki morskiej na świecie wzrosła z 250 miliardów w roku 1980 do 1,5 biliona dolarów w roku 2006. W roku 2008 branża gospodarki morskiej w Chinach warta była około 3 biliony juanów, tworząc 9,87% PKB Chin.


Chiny w ostatnim okresie, szczególnie inwestują w rozbudowę infrastruktury dla transportu kontenerów. System koncentruje się na rozbudowie infrastruktury w następujących miastach: Dalian, Tianjin, Qingdao, Shanghai, Ningbo, Xiamen oraz Shenzhen. System transportu węgla oraz żelaza jest sukcesywnie usprawniany. Wielkości przeładunkowe w niektórych dużych portach przekraczają 100 milionów ton rocznie. Porty w Szanghaju, Shenzhen, Qingdao, Tianjin, Guangzhou, Xiamen, Ningbo oraz Dalian zaliczane są do najlepszych 50 portów kontenerowych na świecie. Około 130 z ponad 2,000 portów otwartych jest dla statków zagranicznych. Najważniejsze porty, uwzględniając porty rzeczne z dostępem statków do oceanu, zlokalizowane są w następujących miastach: Beihai, Dalian, Dandong, Fuzhou, Guangzhou, Haikou, Hankou, Huangpu, Jiujiang, Lianyungang, Nanjing, Nantong, Ningbo, Qingdao, Qinhuangdao, Rizhao, Sanya, Szanghaj, Shantou, Shenzhen, Tianjin, Weihai, Wenzhou, Xiamen, Xingang, Yangzhou, Yantai oraz Zhanjiang. Poniżej lista najważniejszych portów w prowincjach Szanghaj, Zhejiang, Jiangsu, Anhui oraz Fujian.

Szanghaj
CHUANSHA, JIADING, JINSHAN, NANHUI, PUDONG, QINGPU, WAI GAO QIAO, YANGSHAN

Zhejiang
NINGBO, DACHEN, FENGHUA, HAIMEN, HAINING, HANGZHOU, JIAOJIANG, JIAXING, JINGHUA, LINBAI, PUQI, QUZHOU, RUIAN, SHAOXING, TAIZHOU, TONGLU, WENZHOU, WUMEN, XIAOSHAN, YIWU, YUYAO, ZHA PU, ZHOUSHAN

Jiangsu
BAOYING, CHANGSHU, CHANGZHOU, CHUANGSHA, FENGXIAN, GAOYOU, HONGKOU, JIANGYIN, JINGJIANG, KUNSHAN, LIANYUNGANG, LONGTAN, NANJING, NANTONG, RUDONG, SUZHOU, TAICANG, WUJIANG, WUXI, XUZHOU, YANGZHOU, YIXING, ZHANGJIAGANG, ZHANGJIAKOU, ZHENJIANG

Fujian
CHANGLE, DATIAN, DONGSHAN, FUQING, FUZHOU, QUANZHOU, HAINAN, HAIRUN, HAITIAN, HANJIANG, HUANGQI, JIANKOU, MAWEI, NINGDE, PUTIAN, SHISHI, TAIJIANG, TONGAN, WEITOU, XIAMEN, XINYOU, ZHANGZHOU

Anhui
ANQING, BANGBU, CHAOHU, HEFEI, HUAINAN, HUANGSHAN, MA AN SHAN, TONGLIN, WUHU

 

Największym przedsiębiorstwem produkującym statki oraz asortyment dla statków jest China Shipbuilding Industry Corporation. Rząd ChRL planuje, by do 2015 roku 80% wyposażenia dla statków chińskich produkowanych było w Chinach. ChRL planuje zastąpienie Korei Południowej na pozycji największego producenta jednostek pływających. Chińscy producenci statków, w okresie pierwszych 9-ciu miesięcy roku 2009, dostarczyli na rynek 23 miliony ton statków. Dla porównania w roku 2008 wyprodukowano 20,7 milionów ton. Rządowe wsparcie, w pierwszej połowie roku 2009, określa się na 21 procent z zysku. W okresie od stycznia do września 2009 Chiny i Korea Południowa łącznie wygrały przetargi na budowę 88% statków produkowanych na świecie. W planach rozwojowych stoczni chińskich dominuje budowa trzech rodzajów jednostek, tj. kontenerowce, tankowce i masowce. Podkreśla się, iż mimo postępu w tej branży, chiński przemysł okrętowy potrzebuje napływu najnowszej technologii i doskonalenia systemu zarządzania.

 

Jednym z głównych przedsięwzięć ostatnich lat była budowa portu Yangshan (około 20 mil od Szanghaju) – docelowo wartość inwestycji zamknie się kwotą 10 miliardów USD, a do roku 2020 roku ma powstać tu 50 stanowisk przeładunku statków (tzw. „terminal berths”), co zwiększy zdolności przeładunkowe do poziomu 25 mln TEU. Będzie to zatem największy na świecie terminal kontenerowy. Drugim co do wielkości portem w ChRL i piątym na świecie jest obecnie Beilun – Ningbo. Do szybkiego rozwoju Ningbo i zwiększenia roli portu przyczyniło się w ostatnich latach zakończenie gigantycznej inwestycji, jaką była budowa mostu (33 km) nad Zatoką Hangzhou, co skróciło czas przejazdu do Szanghaju do dwóch godzin (poprzednio cztery godziny) i znacznie podniosło konkurencyjność Ningbo jako centrum usług logistycznych.

 

Jako główny ośrodek wystawienniczy ChRL, Szanghaj oferuje również imprezy targowe obejmujące gospodarkę morską. Najważniejszym wydarzeniem są targi morskie Marintec, które w bieżącym roku odbywają się w dniach 01 – 04 grudnia. Ekspozycja zlokalizowana jest w największym obiekcie wystawienniczo – targowym Szanghaju tj. Shanghai New International Expo Center – Pudong, a organizatorem imprezy jest firma CMP Asia Ltd. Profil targów obejmuje przede wszystkim prezentację oferty firm z przemysłu stoczniowego, portowego i spedycji morskiej. Strona internetowa targów to: www.marintecchina.com, na której można znaleźć m.in. pełną listę firm uczestniczących w tegorocznej edycji imprezy.


Użyteczne adresy internetowe:

 

1/ China Shipbuilding:
http://www.shipbuilding.com.cn
2/ China State Shipbuilding Corporation:
http://www.cssc.net.cn/
3/ China Maritime Directory
http://news.ccs.org.cn/haishi/login.asp
4/ China Classification Society
http://www.ccs.org.cn/
China Shipbuilding Industry Corporation:
http://www.csic.com.cn/
China Engineering and Technology Ship Information Network
http://www.ship.cetin.net.cn/shipnet/
China Port Website
http://www.chinaports.com
Chinese Port
http://www.chineseport.cn/
China Ship Online
http://www.shipol.com.cn


Źródłem informacji m.in. o działaniach promocyjnych w regionie, jak i profilu podmiotów zajmujących się wspieraniem chińskich inwestycji za granicą (w tym zestaw linków) jest również strona internetowa Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji KG RP w Szanghaju:


www.shanghai.trade.gov.pl

Współpraca w zakresie gospodarki morskiej jest jednym z istotnych kierunków aktywności promocyjnej w związku ze zbliżającą się Wystawą Światową - Szanghaj Expo 2010. Potencjał gospodarki morskiej Wschodniego Wybrzeża ChRL w pełni uzasadania konieczność nawiązania bliższej współpracy między partnerami z Polski i z tego regionu, co przewiduje koncepcja „Programu Morskiego” realizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury. Warto wspomnieć, iż związki Szanghaju z Polską w branży spedycji morskiej mają długą historię, której istotnym elementem jest działalność spółki Chipolbrok – najstarszego polsko – chińskiego joint – venture posiadającego siedziby w Szanghaju i w Gdyni. Współpraca Polski z ChRL obejmuje m.in. dostawy jednostek napędowych dla statków w ChRL (zakłady „H. Cegielski” – Poznań), jak i zlecenia na budowę masowców realizowane przez stocznie chińskie dla Polskiej Żeglugi Morskiej.


Nantong - miasto we wschodnich Chinach, w prowincji Jiangsu, port przy ujściu Jangcy do Morza Wschodniochińskiego. Około 7,7 mln mieszkańców. Parę dni temu zainicjowana została w tym mieście największa inwestycja firmy z Polski w ChRL – tj. budowa fabryki mas silikonowych wrocławskiej spółki Selena. Inwestycja powstaje na terenie strefy przemysłowej NEDA


Opracowanie: WPHI KG RP Szanghaj, 28 listopada 2009