Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



O kontach na Wechat - rodzaje, wskazówki, tendencje

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Artur Siejka | 2017-09-21 09:43:04
chiny, pekin, wphi, wechat, konta, promocja

Prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych w Chinach powinno uwzględniać sposób życia współczesnych Chińczyków, w tym sposób korzystania z Internetu, i trafiać bezpośrednio do określonej grupy odbiorców. Jednym z najlepszych narzędzi jest prowadzenie oficjalnych kont na Wechacie, który jest najpopularniejszym komunikatorem w Chinach. Konta oficjalne pozwalają na bezpośrednią komunikację z klientami lub potencjalnymi konsumentami towarów i usług.

WPHI w Pekinie prezentuje informacje o rodzajach kont na Wechat, ich zaletach, jak i trudnościach związanych z ich prowadzeniem kont oraz dzieli się również wskazówkami i doświadczeniami z rocznego prowadzenia dwóch kont przez wydział dwóch kanałów.

Zapraszamy do zapoznania się z osobnym artykułem, poświęconym informacjom o kontach, które WPHI w Pekinie obecnie prowadzi na Wechat (link).

 

1. Zalety związane z prowadzeniem kont

  • Możliwość dotarcia do określonej grupy odbiorców z daną informacją za pośrednictwem telefonu komórkowego, który jest najpopularniejszym urządzeniem do połączenia z Internetem.

  • Opublikowane treści mogą być łatwo udostępniane przez inne konta, co pozwala na szerszą promocję.

  • Dostęp do powiązanych usług, w tym m.in. możliwość rejestracji uczestników na wydarzenia poprzez konta i prowadzenie ankiet.

  • Możliwość pozyskania nowych fanów poprzez umieszczenie kodu QR na materiałach drukowanych lub gadżetach firmowych.

 

2. Dlaczego konta na Wechat?

Wechat jest podstawowym komunikatorem w Chinach, także w sferze biznesu. Zgodnie z najnowszymi danymi, z Wechata aktywnie korzysta prawie miliard ludzi!

W drugim kwartale 2017 r. liczba aktywnych użytkowników Wechata sięgnęła 963 miliony.

 

3. Rodzaje kont na Wechat

Konta Wechat mogą być zarejestrowane przez osoby fizyczne narodowości chińskiej lub chińskie przedsiębiorstwa. Istnieje co prawda także możliwość rejestracji przez firmy zagraniczne, lecz jest to ograniczone i problematyczne (każde konto przechodzi osobną weryfikację).

Istnieją dwa główne rodzaje kont na Wechat:

1. Konta Subskrypcji Wechat (订阅号) najbardziej rozpowszechniony rodzaj konta, mogą być założone przez osobę prywatną (wtedy dostęp do niektórych funkcji panelu administratora jest ograniczony) lub przedsiębiorstwa. Konta Subskrypcji pozwalają na publikację jednej wiadomości dziennie. Posty ukazują się w folderze, gdzie zgrupowane są różne konta subskrypcji obserwowane przez użytkownika, a konto nie daje możliwości prowadzenia sprzedaży.

2. Konta Usługowe Wechat (服务号), które pozwala na publikację maksymalnie czterech wiadomości w miesiącu. Ukazują się one jednak wśród czatów w panelu Wechat, dzięki czemu są szczególnie widoczne. Poprzez to konto można prowadzić sprzedaż produktów i usług.

Istnieją także inne rodzaje kont, w tym konto Firmowe Wechat (企业号), które służy do komunikacji wewnętrznej w firmie oraz tzw. Mini-programy Wechat (微信小程序) uruchomione w styczniu 2017 r.

 

 

4. Ciekawostki

1. Głównym źródłem odwiedzin obu kont nie są osoby wchodzące w wiadomości przez samo konto, lecz odsłony za pośrednictwem odnośników w chwilach lub w czatach grupowych.

2. W edytorze dostępne są ogólne informacje o osobach obserwujących konto i ich aktywności. Podane są także statystyki dotyczące wszystkich postów, w tym przedziały czasowe, w których są one czytane (dzięki temu można zauważyć, że oglądalność postów znacząco spada w godzinach lunchu i kolacji, czyli 13 i 19).

 

5. Wskazówki

  • Warto tworzyć wartościowe wpisy, które mogą być ciekawe dla fanów. Konta o niskiej jakości postów nie zyskują na popularności. Z drugiej strony, nie należy się wyłącznie skupiać na liczbie fanów. O wiele ważniejsze jest dotarcie z daną treścią do odpowiednich osób i zaangażowanie użytkowników.

  • Warto promować konta na wydarzeniach tematycznych skupiających daną branżę oraz umieścić kod qr konta na wizytówkach i gadżetach firmowych.

  • Dobrym sposobem do zwiększenia oglądalności postów jest ich rozpowszechnianie na różnych grupach dyskusyjnych. Warto w tym celu samemu założyć takie grupy (w celu promocji treści na koncie 波兰食品 (Bolan Shipin), WPHI w Pekinie prowadzi cztery grupy w tematyce spożywczej).

  • W celu edycji postów korzystaj z zewnętrznych edytorów tekstowych, takich jak strony www.ipaiban.com i http://paiban.xmt.cn/. Są one dostępne wyłącznie w języku chińskim.

  • Zdaniem WPHI w Pekinie najlepsza pora do publikowania postów dla Chińczyków to 8 rano w dni robocze, kiedy wiele osób przegląda najnowsze wiadomości w drodze do pracy, lub 6 wieczorem.

  • Z uwagi na utrudnienia techniczne i różnice kulturowe, prowadzenie kont lub przygotowywanie treści przez organizacje z Polski, które nie mają doświadczenia w Chinach, w uproszczeniu powinno być wspierane przez Polaków znających języki chiński, chińską kulturę i realia chińskiego Internetu we współpracy z Chińczykami, którzy będą mogli edytować wiadomości, a także dostosowywać treść do odbiorców w Chinach. Warto rozważyć skorzystanie z usług wyspecjalizowanych w tym firm polskich lub chińskich.

 

6. Wady kont i trudności związane z prowadzeniem kont na Wechat

  • Obecnie na Wechat prowadzona jest bardzo duża liczba kont, wobec czego śledzenie wiadomości na różnych kontach może być utrudnione dla osoby, która subskrybuje większą ich liczbę.

  • Edytor wiadomości jest dostępny wyłącznie w języku chińskim.

7. Tendencje związane z kontami na Wechat

  • Zgodnie z ankietą NewRank przeprowadzoną wśród 131 operatorów kont oficjalnych, w 2017 r. konta Wechat zanotowały wyraźny spadek oglądalności. Jak pokazano na poniższym wykresie, 39% kont doświadczyło spadku oglądalności artykułów. Mniej, bo 28%, odnotowało wzrost.

  • Tendencja ta jest jeszcze bardziej wyraźna, jeśli chodzi o liczbę zwolenników kont oficjalnych. W 2017r. tylko 51% kont odnotowało wzrost liczby zwolenników. Jest to zaskakująco niska liczba. Oznacza to, że połowa oficjalnych kont doświadcza stagnacji w liczbie fanów, a 23% kont oficjalnych wręcz traci zwolenników podczas publikowania artykułów.

  • To normalne, że część fanów rezygnuje z obserwowania kont po publikacji artykułów. Im mniej trafny lub gorszej jakości artykuł będzie publikowany, tym więcej ludzi przestanie czytać posty. Z drugiej strony, nowe tematy mogą przyciągnąć nowych zwolenników, którzy są naprawdę zainteresowani najnowszymi artykułami. Ogólny spadek jest jednak silnym sygnałem, że jakość publikowanych treści jest za niska.

  • Wyniki ankiety mogą nie być reprezentatywne dla wszystkich kont. Ankieta była przeprowadzona wśród menedżerów działających w firmie NewRank, którzy aktywnie zarządzają kontami. Z tego względu, te konta prawdopodobnie osiągają lepsze wyniki niż średnia.

     

8. Warte uwagi konta Wechat

WPHI zachęca polskich przedsiębiorców do obserwowania następujących kont prowadzonych w języku angielskim

  • WalktheChat - konto o mediach społecznościowych w Chinach, głównie o Wechat.

  • EUSMECentre欧盟中小企业中心 - konto zawiera wskazówki w zakresie marketingu, prawa etc. dla przedsiębiorstw z EU działających w Chinach.

 

9. Podsumowanie

W wymiarze promocyjno-gospodarczym konta na Wechat mogą być prowadzone przez instytucje, stowarzyszenia branżowe, czy przedsiębiorstwa z Polski - szczególnie te, które prowadzą aktywne działania w Chinach. Prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych może być uzupełnione przez publikacje na Weibo (chiński odpowiednik Twittera).

Z uwagi na utrudnienia techniczne i kulturowe, organizacje, które planują otwarcie kont powinny odpowiednio się przygotować, czyli przede wszystkim dobrać odpowiedni rodzaj konta, sposób rejestracji oraz osobę/firmę, która będzie prowadzić konto.

Warto nastawić się na działanie w dłuższej perspektywie, gdyż, co oczywiste, zdobycie fanów wymaga czasu, a z drugiej strony najpewniej nie uniknie się pewnych trudności w dopasowaniu treści do chińskich odbiorców.