Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Polskie gry na największych targach gier w Azji - ChinaJoy w Szanghaju

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Artur Siejka | 2017-09-14 05:56:38
wphi, pekin, szanghaj, gry, game, wiedźmin, gwint

Podczas tegorocznej edycji ChinaJoy w Szanghaju, największych w Azji targów gier. Polscy twórcy gier mieli możliwość zaprezentowania swoich najnowszych produkcji. Spotkały się one z entuzjastycznym przyjęciem, zarówno wśród graczy, jak i przedstawicieli chińskich firm i mediów. Polska coraz częściej postrzegana jest w Chinach jako ważny, kreatywny i innowacyjny producent na rynku gier komputerowych.

Doskonałym przykładem dużej rozpoznawalności polskiej branży gamingowej w Chinach jest seria gier komputerowych stworzona na motywach „Sagi o Wiedźminie” autorstwa Andrzeja Sapkowskiego. Podczas China Joy deweloper gry CD Projekt Red we współpracy z chińskim partnerem GAEA na stoisku w strefie B2C o powierzchni 967 metrów kwadratowych zaprezentował swój najnowszy projekt pt. „Gwint: Wiedźmińska Gra Karciana”. Dzięki ogólnoświatowej popularności zarówno sagi, jak i serii gier, polski akcent w części B2C cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród chińskich graczy.

Zapraszamy do obejrzenia relacji wideo z udziału polskich firm w targach ChinaJoy na stronie https://www.facebook.com/wphipekin/videos/883736725134846/

W strefie B2B na swoim stoisku przedstawiciele fundacji Indie Games Polska, zrzeszającej niezależnych twórców sektora gamingowego, wspierani przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Polski w Pekinie, Instytut Adama Mickiewicza, zaprezentowali swoje najnowsze projekty, wśród których znalazły się między innymi dystopijny „Frostpunk” twórców uznanej na świecie gry „This War of Mine”, logiczna „Archaica: The Path of Light”, a także innowacyjne gry oparte na technologii wirtualnej rzeczywistości. Potencjalni chińscy partnerzy i dystrybutorzy niejednokrotnie podkreślali doskonałą opinię, jaką cieszą się polskie gry w Chinach, wysoko oceniając kreatywne i innowacyjne produkcje.

Polska branża gamingowa z roku na rok coraz mocniej zaznacza swoją obecność na rynku światowym i ma potencjał stać się kluczowym elementem dalszego rozwoju polskiej innowacyjności, a także znakiem rozpoznawczym rodzimego biznesu i kultury.

Powołując się na ekspertów uczestniczących w targach, udział w ChinaJoy jest bardzo ważnym wydarzeniem z punktu polskich producentów gier, gdzie polskie produkcje są coraz bardziej rozpoznawane i uznawane. Głównym celem organizatorów było nawiązanie kontaktu polskich develeperów z chińską stroną w celu przetłumaczenia i wydania gier na zagranicznych rynkach.

Eksperci uważają, że głównymi atrybutami sukcesu polskich produkcji na rynku Chińskim jest fakt, że rynek sam w sobie jest ogromny (większy niż USA i Europa razem wzięte) a po drugie, Chińscy producenci gier lubują się w konkretnych kategoriach gier, podczas gdy klienci chętnie szukają czegoś nowego. Polska z kolei dominuje w zakresie gier role playing gdzie nie ma linearnego rozwoju fabuły gry.

Podczas targów z polskimi developerami spotkał się także wiceminister Paweł Lewandowski, które wspólnie z delegacją Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego odwiedził stoisko IGP, gdzie miał okazję zagrać w prezentowane przez polskich deweloperów gry, a także spotkać się z przedstawicielami fundacji IGP. Na stosiku CD Projekt RED wiceministra kultury i dziedzictwa narodowego przyjęli Marcin Iwiński, współzałożyciel CD Projektu, oraz Yanzhi Wang, szef firmy GAEA.

Expo ChinaJoy zostały zorganziowane w tym roku na powierzchni 140 tys. m2. Wystawcy z 30 krajów przedstawili około 4 tys gier. Targi odwiedziło ponad 32 tys osób, zarówno przedstawicieli branży gier, jak i samych graczy. W czasie targów, ponad 30 krajów miało możliwość przedstawienia 4000 najnowszych gier z całego świata, które przyciągnęły ponad 60 tys. przedstawicieli branży oraz 325,000 samych graczy.

Co więcej, z okazji odbywających się w Szanghaju targów China Joy Instytut Polski w Pekinie zorganizował, przy współpracy Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju, WPHI w Pekinie, CiGA oraz IGP, wydarzenie promujące współpracę między chińskim a polskim sektorem gier wideo. Odbyło się ono w siedzibie polskiej placówki w Szanghaju. Głównym punktem wieczoru było podpisanie umowy między Fundacją Indie Games Polska a China Indie Games Alliance.

Podczas spotkania kilkuset gości i kilkudziesięciu wystawców miało możliwość uczestnictwa w spotkaniach w formacie B2B, a także wypróbowania wybranych gier, z której entuzjastycznie korzystano. Tego rodzaju wydarzenia to szansa na zbudowanie platformy promocyjnej dla polskich gier w Chinach, a także doskonała okazja do wymiany doświadczeń i wiedzy.

Analiza rynku gier w Chinach

Zgodnie z danymi firmy Newzoo, chiński rynek gier ma największa wartość na świecie wartość, wynosi ona 27,5 mld dolarów. Eksperci podkreślają jednak, że nie jest on łatwy. I nie chodzi tu tylko o różnice kulturowe czy konieczność dostosowania treści.

Do tej pory w Chinach dominowały gry mobilne typu free2play (darmowe z opcją mikropłatności), które nie są specjalnością polskich studiów. Teraz chiński rynek przesuwa się bardziej w stronę gier premium, zwłaszcza na PC. Obecnie na platformie do gier Steam zarejestrowanych jest około 90 milionów Chińczyków, czyli niemal 1/5 spośród 500 milionów chińskich graczy. Posiadają oni średnio 13 gier w swojej bibliotece. Dodatkowo szczególnie prężnie rozwijają się w Chinach gry VR.

Na rynek chiński nie może wprowadzić swoich gier firma z zewnątrz, trzeba mieć na miejscu oddział, a najlepiej lokalnego partnera. Tylko on może wystąpić do cenzury o dopuszczenie produktu. Kolejny problem to piractwo.

 

Fot. Joanna Maj