Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Szanse dla inwestycji zagranicznych w Chinach: przemysłowe zastosowania sztucznej inteligencji

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Artur Siejka | 2017-08-10 10:43:57
chiny, sztuczna inteligencja, plan rozwoju, inwestycje zagraniczne

Rada Państwa ChRL opublikowała plany dotyczące rozwoju przemysłu sztucznej inteligencji. Zakłada on, że rynek z nim związany przekroczy 1 trylion RMB (ok. 150 miliardów dolarów) do 2020 roku.

Według McKinsey, w 2017, liczba chińskich, obiecujących start-upów związanych ze sztuczną inteligencją, to tylko 3 firmy. Dla porównania, w Stanach jest ich 39. Niemniej, całkiem prawdopodobnym jest, że ulegnie to zmianie, gdyż jednym z kluczowych celów Rady ChRL jest to, by Chiny do 2030 roku stały się innowacyjnym, czołowym centrum sztucznej inteligencji na świecie.

Podczas gdy Stany Zjednoczone zmniejszają budżet na rozwój sztucznej inteligencji, Chiny podejmują dokładnie odwrotne działanie: dla chińskiego rządu rozwój przemysłu sztucznej inteligencji jest jednym z priorytetów, stąd również obietnice dużych dotacji, ulg podatkowych czy powstania specjalnych parków przemysłowych. Co za tym idzie, można również spodziewać się zainteresowania Zachodnich firm zajmujących się sztuczną inteligencją pojawieniem się na na chińskim rynku.

 

Zachodnie firmy związane ze sztuczną inteligencją w Chinach

Jak podkreśla Christopher Piazza (Product Marketing Manager, PCs i małe urządzenia/Lenovo), rynek sztucznej inteligencji pełen jest możliwości nie tylko dla Chińczyków, ale dla wszystkich. Chińskie i zagraniczne firmy mogą od siebie czerpać, by wzajemnie rozwijać przemysł sztucznej inteligencji. Jako przykład, podaje on platformę głosową- Amazon’s Echo-która to wyprzedza technicznie osiągnięcia Chińczyków (i Azjatów w ogóle) w tej dziedzinie, a którą mieszkańcy Państwa Środka chcą doścignąć.

Tymczasem na rynku chińskim konkurencja również staje się coraz bardziej zażarta-Alibaba i Xiaomi wypuścili na rynek obsługiwane głosem głośniki, a rodzime start-upy, takie jak Mobvoi (Chumen Wen Wen) tworzą asystentów głosowych, których można wykorzystać w sferze lotnictwa czy transportu. Choć wciąż im nieco brakuje do zachodnich odpowiedników, nie należy jednak lekceważyć chińskich firm, podejmujących próby doścignięcia, a nawet pokonania zachodnich przedsiębiorstw.

Jednak czy sfera ta zyska (i utrzyma) całkowite zainteresowanie chińskich konsumetów jest bardzo trudne do przewidzenia.

 

Chińskie firmy kontra Zachodnie

Według Piazzy, trudno stwierdzić, czy zachodnim firmom związanym ze sztuczną inteligencją, pomimo przewagi, uda się zdominować chiński rynek. Wpływ na to mają trudne do przewidzenia potrzeby chińskich klientów, jak również polityka państwa wobec zagranicznych przedsiębiorstw. Ta z kolei ma wpływ na tempo rozwoju i, jak mówi Piazza, w niej właśnie powinno przejawić się poziom zaangażowania Chin w technologię i nabywanie danych.

Pomimo tego, Piazza stawia na chiński przemysł sztucznej inteligencji-jako argument podaje umiejętnośc Chińczyków do pozostawienia w grze dwóch-trzech większych zawodników, podczas gdy ich przeciwnikami jest wiele mniejszych, często niewspółpracujących ze sobą zachodnich firm.

Thomas Zhang, Dyrektor IT w Dezan Shira & Associates wskazuje na jeszcze jedną przewagę chińskich firm zajmujących się sztuczną inteligencją: populacja Chin. Dzięki niej, nawet jeśli kilka procent ludzi skorzysta na próbę z towaru, firma ma możliwość zebrania wystarczającej ilości informacji i ewaluacji produktu, by potem wprowadzić poprawki. Zagraniczni inwestorzy nie mają takiej szansy.

Inną korzyścią Chin, na którą Zhang zwraca uwagę, jest posiadanie ogromnej ilości utalentowanych inżynierów potrafiących wcielić wiedzę w życie, jak również pracowników naukowych w dziedzinie sztucznej inteligencji. Swoją wiedzę często nabywali oni właśnie w Stanach i Europie, a Chiny mogą ją wykorzystać.

 

Jak powinny postępować zachodnie firmy?

Dla zachodnich firm, kluczem do zdobycia chińskiego rynku, jest współpraca z lokalnymi graczami. Piazza wskazuje, że dotacje i ulgi podatkowe doprowadzą do zagranicznych inwestycji, za pomocą których będzie można jeszcze bardziej rozwinąć chiński przemysł sztucznej inteligencji. Zagraniczne firmy nie mają w tej kwestii mozliwości wejścia na chiński rynek, należy zatem korzystać z pomocy lokalnych przedsiębiorstw.

Piazza podkreśla: „Zagraniczne firmy nie są w stanie wejść na chiński rynek, chyba że współpracują z lokalnymi przedsiębiorstwami. Oznacza to posiadanie lokalnych serwerów, przechowywania danych czy biur w obrębie ChRL, czyli to, co nie udawało się Google w ostatnich latach.”

Zhang dodaje: „Największym problemem zachodnich firm jest gromadzenie oryginalnych informacji, które mogłyby wykorzystać w badaniach sztucznej inteligencji”. W tym celu, jako jedyne rozwiązanie podaje współpracę z lokalnymi firmami-gigantami.

Na końcu zaś, firmy powinny uświadomić sobie ograniczenia i regulacje związane z wchodzeniem na rynek chiński i to, jaki wpływ mogą one mieć na ostateczną formę działania. Choć nie istnieją żadne konkrene prawa w kwestii stricte rozwoju i sprzedaży sztucznej inteligencji w Chinach, to pewne regulacje (takie jak chińskie nowe Prawo Bezpieczeństwa w Sieci) czy utarte praktyki mogą stanowić trudność dla zagranicznych firm.

 

Przyszłość sztucznej inteligencji

Zagraniczne firmy, chcąc wejść na rynek chiński, powinny najpierw dokładnie się mu przyjrzeć i znaleźć idealnego lokalnego partnera, z którym mogłyby nawiązać współpracę, a także śledzić najnowsze regulacje, korzystne do pojawienia się na rynku. Mogą też przyjrzeć się zachodnim przedsiębiorstwom z zakresu technologii, które z sukcesem pojawiły się na chińskim rynku, i z nich czerpać wiedzę. Przemysł sztucznej inteligencji, choć pełen konkurencji, może nieść za sobą wiele szans dla zagranicznych inwestorów, jeśli tylko uda im się wejść na rynek.

 

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem na ten temat w wersji angielskiej portalu pt.: "China’s AI Industry: Identifying Opportunities for Foreign Investment."