Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Sposoby promocji projektów inwestycyjnych w Polsce wśród potencjalnych inwestorów z Chin

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Artur Siejka | 2017-06-09 10:58:37
chiny, inwestycje, projekty, oferty, targi, seminaria, m&a, greenfield, brownfield

W związku z zapytaniami ze strony polskich instytucji i przedsiębiorstw poszukujących inwestorów z Chin Wydział Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) w Pekinie przygotował informacje o najważniejszych wydarzeniach w Chinach oraz platformach internetowych, gdzie można promować dane projekty inwestycyjne.

Zdaniem WPHI w Pekinie największe szanse na znalezienie chińskiego inwestora może przynieść udział w wydarzeniach organizowanych w Chinach, w szczególności w seminariach tematycznych. Wynika to z faktu, że nawiązanie bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami firm chińskich jest często warunkiem kluczowym do zainteresowania ich danym projektem.

Najlepszymi wydarzeniami w tym zakresie są seminaria inwestycyjne organizowane w ramach targów China International Fair for Investment and Trade w Xiamen (CIFIT) i China Overseas Investment Fair w Pekinie/Shenzhan (COFAIR) lub w czasie konferencji poświęconych inwestycjom: China Outbound Investment Summit (COIS) i International Capital Conference ICC (poniżej znajdują się opisy wszystkich wydarzeń).

Wybór odpowiedniego wydarzenia powinien zależeć od rodzaju, skali i charakteru (rządowy/prywatny) oferowanego projektu inwestycyjnego. Nieduże projekty inwestycyjne najlepiej promować na platformach internetowych lub w czasie wydarzeń organizowanych przez prywatne firmy (np. COIC). Większe projekty, oprócz platform internetowych, warto promować na wydarzeniu ICC lub seminariach w ramach targów CIFIT i COFAIR. Z kolei projekty, które wpisują się w chińską politykę gospodarczą, w tym koncepcję tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, najlepiej promować na wydarzeniach, które mają wsparcie chińskiego rządu (targi CIFIT). Ponadto czym bardziej tematyka danego wydarzenia jest zawężona tym szanse na dotarcie do określonej grupy osób ze strony chińskiej będą większe.

WPHI w Pekinie zachęca instytucje i przedsiębiorstwa z Polski do wspólnego udziału w wydarzeniach z przedstawicielami wydziału. Pomoże to uwiarygodnić dane podmioty w oczach potencjalnych partnerów ze strony chińskiej.

Wydział prezentuje także sposoby, które pozwolą na rozpowszechnienie w Chinach informacji o projektach inwestycyjnych bez konieczności przyjazdu do Chin - przynajmniej na początkowym etapie. Chodzi tu o publikację ofert na specjalistycznych portalach internetowych, które zawierają bazy danych projektów inwestycyjnych. Dodatkowo możliwości do poznania chińskich firm zainteresowanych inwestycjami zagranicznymi dostarczają także bazy firm chińskich, które są publikowane przez WPHI w Pekinie w relacji z danych wydarzeń.

 

1. Bezpośrednia promocja ofert inwestycyjnych poprzez udział w wydarzeniach organizowanych w Chinach.

 

Kalendarz wydarzeń w tematyce inwestycyjnej w Chinach:

Data i miejsce

Nazwa

Ewentualny udział WPHI w Pekinie

23 maja w Shenyang

seminarium China Outbound Investment Summit (COIS)

potwierdzony udział

25 maja w Pekinie

seminarium China Outbound Investment Summit (COIS)

potwierdzony udział

18-19 września w Xiamen

targi China International Fair for Investment and Trade (CIFIT)

brak udziału

18-19 października w Pekinie

International Capital Conference (ICC)

udział jest rozważany

21-22 listopada w Pekinie

targi China Overseas Investment Fair (COFAIR)

potwierdzony udział

grudzień w Chongqing, Zhuhai i Xi’an

seminarium China Outbound Investment Summit (COIS)

potwierdzony udział

 

1.1. Targi

 

  • China International Fair for Investment and Trade (CIFIT)

Termin: 18-19 września 2017

Miejsce: Xiamen, prowincja Fujian

Nazwa wydarzenia w j. chińskim: 厦门国际投资贸易洽谈会

Strona wydarzenia: www.chinafair.org.cn

CIFIT to najważniejsze targi i najbardziej uznane targi poświęcone tematyce szeroko pojętych w inwestycji i wchodzeniu na zagraniczne rynki. W targach corocznie bierze udział wysoki rangą przedstawiciel chińskiego rządu. W ostatniej edycji w forum głównym mówcą był wicepremier ChRL Wang Yang. Wydarzenie skupia się na promocji inwestycji dwustronnych między Chinami a zagranicą, głównie na poziomie międzyrządowym.

W zeszłym roku odbyła się ich 19 edycja, której gościem honorowych były Włochy. W wydarzeniu corocznie brało udział WPHI w Szanghaju. Na stoisku wydziału swoją ofertę zaprezentowała Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna, operator połączeń kolejowych Hatrans.

Dużą zaletą targów jest fakt, że w ich ramach organizowanych jest ponad 100 seminariów tematycznych (lista z zeszłorocznej edycji). Wadą targów w oczach polskich instytucji i przedsiębiorstw promujących projekty inwestycyjne może być to, że targi zbytnio skupiają się na promocji inwestycji na poziomie państw międzyrządowym.

Ta targach CIFIT największe korzyści przyniesie promocja większych projektów wpisujących się w chińską politykę gospodarczą, w tym koncepcję tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku.

 

  • China Overseas Investment Fair (COFAIR)

Termin: 21-22 listopada 2017

Miejsce: Pekin

Nazwa w j. chińskim: 中国对外投资合作洽谈会

Strona internetowa: www.en.codafair.org

Organizowane przy wsparciu Narodowej Komisji Rozwoju i Reform targi China Overseas Investment Fair (COFAIR) to jedne z dwóch najważniejszych imprez targowych o tematyce inwestycyjnej w Chinach. Targi odwiedzane są głównie przez przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw chińskich z różnych branż. WPHI w Pekinie corocznie dysponuje stoiskiem targowym. Do bezpłatnego udziału w stoisku, i promocji projektów inwestycyjnych, zapraszani są przedstawiciele polskich instytucji i przedsiębiorstw. Ważnym elementem targów jest rozwój współpracy między Chinami a wschodnią częścią Rosji.

W ramach targów COFAIR organizowane są tematyczne seminaria inwestycyjne. Dla przykładu w 2016 r. odbyło się seminarium dotyczące współpracy w kolejnictwie na świecie, w którym wzięli udział przedstawiciele operatorów połączeń kolejowych Chin z Europą, portów, firm transportowych etc. Część z nich wyrażała zainteresowanie współpraca z Polską.

Poziom organizacyjny targów i seminariów jest wystarczający.

WPHI w Pekinie corocznie bierze udział w tym wydarzeniu - zarówno w targach, gdzie WPHI dysponuje stoiskiem targowym, jak i w seminariach towarzyszących.

Relacja z udziału WPHI w Pekinie w ostatniej edycji tego wydarzenia, wraz z danymi uczestników po stronie chińskiej, znajduje się na tej stronie.

Koszt udziału w targach na stoisku WPHI lub w seminariach tematycznych: bezpłatnie.

 

1.2. Seminaria inwestycyjne

 

  • China Outbound Investment Summit (COIS)

Organizator: Global Intelligence Communications (www.gicsummits.com)

Termin: maj i grudzień 2017

Miejsce: Pekin, Shenyang (maj), Chongqing, Zhuhai, Xi’an (grudzień)

China Outbound Investment Summit to seria seminariów odbywających się 4-5 razy do roku w różnych ważnych ośrodkach gospodarczych w Chinach. W wydarzeniach w roli prelegentów biorą najczęściej udział przedstawiciele ambasad i agencji inwestycyjnych z Europy. Uczestnikami ze strony chińskiej są przedstawiciele średnich i dużych lokalnych przedsiębiorstw oraz banków. Na 2017 r. organizatorzy zaplanowali wydarzenia w Pekinie, Shenyang (pod koniec maja) oraz w Chongqing, Zhuhai i Xi’an (w grudniu).

W związku z tym, że WPHI w Pekinie jest sponsorem tych wydarzeń w 2017 r., wydziałowi przysługuje możliwość wygłoszenia przemówień o długości 20-25 min. nt. projektów inwestycyjnych w Polsce. Część tego czasu WPHI jest gotowe przekazać zainteresowanym instytucjom i przedsiębiorstwom. Kilkuminutowe przemówienie z prezentacją jest wystarczające by przedstawić założenia projektu. Jego szczegóły mogą być omówione z zainteresowanymi stronami w czasie nieformalnych rozmów. Poziom organizacyjny wydarzenia jest wystarczający.

Relacja z udziału WPHI w Pekinie w seminariach COIS w Qingdao i Chongqing w grudniu 2016 r., wraz z danymi uczestników po stronie chińskiej, znajduje się na tej stronie.

Koszt udziału: bezpłatnie w ramach bloku, którym dysponuje WPHI w Pekinie.

 

  • International Capital Conference (ICC)

Organizator: Cavendish Group (www.cavendishgroup.co.uk)

Termin: 18-19 października 2017

Miejsce: Pekin

Strona internetowa wydarzenia: www.internationalcapitalconference.com

International Capital Conference (ICC) to dwudniowe wydarzenie organizowane raz do roku w październiku w Pekinie skupiające się na rozwoju inwestycji między Chinami a Europą. Pierwszego dnia odbywają się sesje tematyczne (energetyka, finanse), gdzie uczestnicy mogą wygłosić krótkie przemówienia (bez prezentacji) w celu promocji projektów. Drugiego dnia odbywa się sesja plenarna podzielona na bloki tematyczne („Big Chinese/European company dialogue” etc). W wydarzeniu biorą udział przedstawiciele kierownictwa europejskich i chińskich firm: po jednej stronie właściciele projektów inwestycyjnych, a po drugiej przedstawiciele dużych firm chińskich i największych banków. Zaletą wydarzenia jest wysoki poziom organizacyjny i udział przedstawicieli ważnych chińskich przedsiębiorstw i mediów. Wadą dotychczasowych edycji było to, że skupiały się one na promocji chińskich inwestycji do krajów Europy Zachodniej. Jednakże tematem przewodnim kolejnej edycji konferencji mają być chińskie inwestycje do krajów leżących na Nowym Jedwabnym Szlaku, ze szczególnym uwzględnieniem krajów EŚW. Z tego powodu organizatorzy namawiają WPHI w Pekinie do udziału polskich firm pod przewodnictwem przedstawiciela rządu.

Koszt udziału: nie jest jeszcze znany

 

  • Inne wydarzenia/seminaria inwestycyjne

WPHI w Pekinie otrzymuje zaproszenia na szereg innych wydarzeń inwestycyjnych, które nie są organizowane cyklicznie. W czasie niektórych z nich organizowane są sesje spotkań (business-to-business), które mają na celu nawiązanie kontaktu między zainteresowanymi stronami. Informacje o tego rodzaju wydarzeniach oraz o zasadach udziału w nich są publikowane na stronie www.china.trade.gov.pl.

 

  • Seminaria organizowane przez WPHI

WPHI w Pekinie występuje także w roli organizatora seminariów inwestycyjnych. Dotychczasowe seminaria tego rodzaju odbywały się głównie w Ambasadzie RP w Pekinie i towarzyszyły przyjazdowi grupy przedstawicieli lokalnych samorządów lub firm oferujących projekty inwestycyjne. WPHI w Pekinie jest również gotowe do współorganizacji tego rodzaju wydarzeń z firmami konsultingowymi i kancelariami prawnymi.

 

2. Pośrednia promocja ofert inwestycyjnych przy wykorzystania platform i serwisów internetowych

 

2.1. Platformy internetowe

 

  • China Merger (www.chinamerger.com)

China Merger to profesjonalna platforma dla firm oferujących i poszukujacych ofert z zakresu M&A (fuzje i przejęcia). Zgodnie z danymi właściciela serwisu jest na nim obecnie zarejestrowanych ponad 5500 przedsiębiorstw z Chin i ponad 4700 podmiotów z 120 krajów zagranicznych (ponad 11 tysięcy projektów). Zgłaszane projekty przychodzą weryfikacje, po czym są one odstępne w bazie ofert, którą można przeglądać wybierając daną branżę, lokalizację etc.

Właściciel serwisu: Morning Whistle Group

 

3. Ogólne wskazówki dla polskich instytucji i przedsiębiorstw poszukujących inwestora w Chinach

 

  • Warto przetłumaczyć oferty inwestycyjną na j. chiński. Jeżeli to niemożliwe powinna być ona w j. angielskim.
  • Warto korzystać z narzędzi komunikacyjnych które są preferowane przez chińskich biznesmenów. Jednym z nich jest aplikacja mobilna wechat. Przewodnik po aplikacji Wechat przygotowany przez WPHI w Pekinie można pobrać w pliku pdf na tej stronie.
  • Podczas promocji danej oferty inwestycyjnej warto starać się ją uwiarygodni nawiązując kontakt z polskimi placówkami dyplomatycznymi w Chinach, w tym z WPHI w Pekinie. Wspólny udział w wydarzeniach inwestycyjnych z przedstawicielami WPHI będzie sygnałem o tym, że prezentowane oferty inwestycyjne są wiarygodne.





Wybrane
oferty polskich przedsiębiorstw