Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Polska oferta eksportowa w Yiwu/prowincja Zhejiang - centrum chińskiej dystrybucji

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Adam Ryszkowski | 2016-05-24 03:57:36
targi, yiwu, szanghaj, import, eksport, paiiz

W dniach od 12 do 15 maja, 22 polskie firmy wzięły udział w targach produktów importowanych w Yiwu, znanego także jako "stolica chińskiego eksportu". Polska oferta obejmowała między innymi artykuły spożywcze, w tym słodycze, pieczywo, napoje, ponadto branżę kosmetyczną, obuwniczą, odzieżową i dekoracyjną.

Polska oferta eksportowa w Yiwu/prowincja Zhejiang - centrum chińskiej dystrybucji

 

To znak czasu i zmian zachodzących w Chinach, iż nasz kraj prezentuje ofertę eksportową w Yiwu, mieście prowincji Zhejiang, które od szeregu lat znane jest jako istotny ośrodek handlu hurtowego i symbol chińskiej ekspansji eksportowej. To pierwowzór centrum handlu w Wólce Kosowskiej i szeregu innych miejscach aktywności handlowej Chińczyków w Europie... ale obecność tu to także dowód na coraz aktywniejsze działania podejmowane w Chinach przez polskich eksporterów wspieranych przez administrację gospodarczą kraju. W dniach 12.05 – 15.05 2016 roku grupa przedstawicieli 22 polskich firm uczestniczyła w targach artykułów importowanych w „stolicy chińskiego eksportu”. Organizację pobytu grupy, w tym przygotowanie polskiego pawilonu, jak i udział przedsiębiorców znad Wisły w licznych wydarzeniach „okołotargowych” (sesje B2B, pokaz promocyjny, spotkania z mediami itp.) sprawnie zrealizowali przedstawiciele Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych /PAIIZ/, który to podmiot udanie współpracuje m.in. z europejskim biurem organizatorów targów. PAIIZ prowadzi biuro regionalne w Szanghaju. Atrakcyjna ekspozycja polskiej oferty eksportowej obejmowała takie branże, jak artykuły spożywcze (makarony, słodycze, pieczywo cukiernicze i napoje) artykuły dekoracyjne i użytkowe (porcelana), kosmetyki, odzież, obuwie. Polski pawilon, pod względem rozmiaru i atrakcyjności, dominował w hali targowej towarów importowanych z Europy. W obsłudze stoiska uczestniczyli także przedstawiciele WPHI, którzy przekazywali informacje o innych branżach polskiej gospodarki, również istotnych z punktu widzenia eksportu do ChRL.

Delegacji z Polski towarzyszyła przedstawicielka TV „Polonia”, która opracowuje szerszy materiał na temat specyfiki współpracy i handlu z Chinami.

W czasie targów szef WPHI Szanghaj I Radca Andrzej Pieczonka spotkał się z przedstawicielami kierownictwa centrum handlowego w Yiwu, jak też rozmawiał z poszczególnymi polskimi wystawcami.

Promocja polskiej oferty eksportowej w Zhejiang ma istotne znaczenie z wielu względów. Po pierwsze, jest to obszar Chin o jednym z najwyższych dochodów na głowę mieszkańca, rośnie tu konsumpcja i zainteresowanie zakupem markowych towarów z importu. Po drugie, firmy z Zhejiang znane są ze swojej wyjątkowej aktywności i dynamiki działania; przez szereg lat podmioty te znane były z ekspansji eksportowej, obecnie, wraz ze zmianą akcentów w chińskiej polityce gospodarczej, istnieje szansa na zainteresowanie chińskich przedsiębiorców zwiększeniem importu. Po trzecie Zhejiang, a konkretnie pobliskie miasto Ningbo, stało się, zgodnie z decyzją chińskiej administracji, centrum współpracy handlowo-iwnestycyjnej 16 + 1 (kraje Europy Centralnej – ChRL). W czerwcu odbędzie się kolejna sesja gospodarcza w tym mieście. Nie ulega wątpliwości, iż Zhejiang, prowincja, z której pochodzi spora część produktów eksportowanych z Chin do Polski, może skierować także swoją aktywność na intensyfikację zakupów, w tym m.in. żywności, kosmetyków czy rękodzieła. Polski udział w targach służył zaprezentowaniu tych branż, które mają realne szanse na odnotowanie wzrostu sprzedaży do ChRL. Wzrost sprzedaży do Chin to podstawowy warunek realizacji m.in. wizji „Pasa i Szlaku”, koncepcji szeroko promowanej przez administrację gospodarczą ChRL. Bardzo udana była parogodzinna sesja B2B zorganizowana przez gospodarzy we współpracy z PAIIZ, atrakcyjnym punktem był także pokaz polskiej oferty wybranych firm (np. obuwie, kosmetyki, czapki dla dzieci, biżuteria) wraz z elementem „cat walku”.

Istotną częścią programu pobytu misji z Polski była również „edukacja i rozmowy o handlu z Chinami”.

W czasie pobytu w Yiwu szef WPHI Szanghaj spotkał się ze wszystkimi przedsiębiorcami (indywidualne rozmowy z wystawcami) uczestniczącymi w misji. Rozmawiano o warunkach dostępu do rynku, problemach certyfikacji, kanałach dystrybucji, imprezach promocyjnych, sposobach znalezienia wiarygodnego partnera itp. Po powrocie do Szanghaju przedsiębiorcy uczestniczyli w sesji informacyjnej, w ramach której zaproszeni mówcy przedstawili podstawowe informacje o profilu chińskiego rynku i specyfice problematyki „doing business in China”. Pobyt zakończyła kolejna sesja B2B przygotowana przez biuro PAIIZ w Szanghaju.

To kolejna udana akcja promocyjna w Chinach. Zwraca uwagę obecność w misji firm z branż, które przez szereg lat raczej importowały produkty z Chin – np. przemysł obuwniczy czy odzieżowy. Ważny był także udział przedstawicieli niszowych branż art. spożywczych. Nie ulega wątpliwości, iż transformacja chińskiego społeczeństwa i poszukiwanie interesujących produktów o wysokiej jakości (i niekoniecznie tanich) stwarza szansę dla polskich eksporterów z coraz szerszej palety branż. Warto się Chinami zainteresować, choć rynek to trudny i wymagający.

W Yiwu był także Konsul Generalny RP w Szanghaju, Pan Piotr Nowotniak, który uczestniczył w spotkaniach z władzami miasta Yiwu.