Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Dynamiczny rozwój chińskiego rynku gier komputerowych

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Użytkownik | 2016-12-06 02:49:19
chinski, rynek, gry, mobilne, komputerowe, sapkowski, 2016, wphi, chiny,

Chiński rynek gier komputerowych na przestrzeni ostatnich kilku lat odnotował dynamiczny wzrost, wywołany popularnością gier na urządzenia mobilne oraz komputerowych gier sportowych.

W związku z wizytą w Chinach Andrzeja Sapkowskiego, autora sagi „Wiedźmin”, na podstawie której powstała gra o tym samym tytule, będąca światowym bestsellerem, chcielibyśmy Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w Pekinie pragnie przybliżyć temat chińskiego rynku gier oraz zaprezentować jego dynamikę.

Chiński rynek gier cyfrowych

Chiński rynek gier komputerowych na przestrzeni ostatnich kilku lat odnotowuje dynamiczny wzrost, który jest wywołany popularnością gier na urządzenia mobilne oraz komputerowych gier sportowych. Co więcej, spodziewane jest utrzymanie się powyższego trendu.

Według informacji portalu Newzoo, lidera badań tematyki gier, chiński rynek gier komputerowych zanotował sprzedaż w 2015 r. na poziomie 22,2 mld USD, co przekłada się na roczny wzrost w wysokości 23%, prześcigając tym samym Stany Zjednoczone z poziomem sprzedaży 22 mld USD. Zeszłoroczna suma sprzedaży na rynku w wysokości 140,7 mld CNY, była najwyższą do tej pory odnotowaną kwotą w historii rynku gier. Jeśli powyższy trend utrzyma się, Chiny staną się liderem na światowym rynku gier mobilnych i komputerowych.

Państwowa Generalna Agencja Sportu (ang. State General Administration of Sport), która jest odpowiedzialna m.in. za sport elektroniczny, ogłosiła w grudniu 2015 r. prognozy utrzymania się popularności mobilnych gier sportowych na rynku chińskim w roku 2016.

Co za tym idzie, rynek gier nigdy jeszcze nie prosperował tak dobrze jak teraz. Jego zasięg zawiera obecnie gry internetowe, gry mobilne, gry komputerowe oraz konsole gier wideo.

Wspomniany wcześniej poziom sprzedaży na poziomie ponad 22 mld USD , jest wynikiem rozmiaru chińskiego rynku z liczbą 534 milionów graczy i/lub użytkowników w roku 2015. Liczba ta w porównaniu z rokiem poprzednim powiększyła się o 3,3%. Większą część rynku stanowią użytkownicy gier na urządzenia mobilne, co było głównym czynnikiem napędzającym sprzedaż, w związku z wciąż rosnącą liczbą osób w Chinach posiadających smartfony. Sprzedaż samych gier mobilnych wzrosła o zatrważające 87% z 20 mld CNY w 2014 roku do poziomu 51,46 mld USD w roku następnym. Firma konsultingowa Analysys International z siedzibą w Pekinie, oszacowała, że poziom sprzedaży gier na urządzenia mobilne w roku 2016 wyniesie 52,37 mld CNY z 27% wzrostem w porównaniu z rokiem poprzednim. Natomiast w 2017 r. kwota ta ma wynieść 66,83 mld CNY i rocznym wzrostem 27,6%. Jednakże, jak twierdzi Xue Yongfeng – analityk z Analysys International, „Rynek gier na urządzenia mobilne odnotował gwałtowny wzrost od roku 2012, co przełożyło się na poziom sprzedaży w poprzednim roku w wysokości 40 mld CNY”.

Niezależnie od tego jaki okaże się końcowy wynik sprzedaży za rok 2015, Yao Jianjun, dyrektor generalny Feiyu Technology International Co. Ltd., wiodącego dewelopera chińskiego rynku gier internetowych, zna odpowiedź na pytanie dlaczego sektor gier odnotowuje doskonałe wyniki. Jak twierdzi, „Gry stały się nieodłącznym elementem życia młodych ludzi. W świetle rozwoju mobilnego Internetu i sektora telefonów komórkowych i tabletów, praktycznie każdy ma dostęp do internetowej rozrywki w dowolnym miejscu i czasie, co przekłada się na rosnącą liczbę nowych użytkowników, którzy wcześniej rzadko znajdywali czas na gry, lecz teraz cieszą się możliwością grania na urządzeniach mobilnych”.

Przedstawiciele przemysłu gier w Chinach zgadzają się, że sektor gier mobilnych w nadchodzących latach zanotuje roczny wzrost na poziomie około 30%, znacznie większy niż w sektorze gier sieci web. Cytując Yao, „Nawyki użytkowników ewoluują. Są oni gotowi zakupić gry, które będą dla nich wyzwaniem, będą stymulowały prace ich mózgu. Właśnie tego typu gracze nie zawsze szukają darmowych gier, lecz są w stanie za nie zapłacić”

Taka sytuacja stworzyła niesamowite możliwości biznesowe dla firm sektora gier mobilnych, właśnie takich jak Feiyu, która jest autorem wielu hitów rynku chińskiego, w tym Carrot Fantasy, Plump Fish oraz Beauty Warriors, zarówno dla użytkowników oprogramowania iOS jak i Android. Sektor gier cyfrowych jako całość, zasilany jest ponad dwudziestoma tysiącami firm deweloperskich. Na stan z sierpnia 2015 r., stworzyły one ponad 20 tys. rodzajów gier.

Obecnie 171 firm posiada wspólnie udział w rynku szacowany na kwotę 4,76 bln CNY. Ten oszałamiający poziom wzrostu jest wynikiem szeregu decyzji rządu mających na celu uproszczenie procedur związanych z rejestracją i działalnością tego typu firm. W ostatnim roku Państwowa Agencja ds. Prasy, Publikacji, Radia, Filmu i Telewizji, skróciła okres oczekiwania na zatwierdzenie nowych gier, które zaczęły być traktowane jako środki masowego przekazu.

Należy jednak pamiętać, iż nie tylko gry na urządzenia mobilne ale także chiński sektor gier sportowych zanotował wzrost sprzedaży na świecie w roku 2015, na poziomie 250 mln USD. Przewiduje się, że dochód chińskiego e-sportu w 2015 roku wyniesie 36,7 mln USD, co uplasuje Chiny na pierwszym miejscu pośród wszystkich rynków azjatyckich w tym wymiarze. W odpowiedzi na taki bieg wydarzeń, chiński rząd podjął kroki w celu stymulacji rozwoju rynku sportu elektronicznego. W styczniu 2016 r. Chińskie Stowarzyszenie Przemysłu Kultury i Rozrywki (ang. China Culture and Entertainment Industry Association), nadzorowane przez Ministerstwo Kultury, stworzyło oddział e-sportu by w pełni wykorzystać potencjał produktów tego sektora, rozwinąć ośrodki do grania oraz usystematyzować wydarzenia w tej tematyce, takie jak zawody i turnieje.

Idąc dalej, „Przewiduje się znaczną intensyfikację konkurencji na rynku gier w najbliższych latach, co może spowodować na początku chaos a następnie liczne fuzje małych i średnich przedsiębiorstw, szczególnie w segmencie gier mobilnych”, według Niko Partners – firmy konsultingowej skupionej wokół sektora gier na rynku azjatyckim. Xue ze wspomnianego wcześniej Analysys International potwierdza powyższe stanowisko „Ze względu na rosnące koszty, wiele małych firm opuści rynek, a jego inne giganty jak na przykład Tencent Holdings Ltd., staną się liderami sektora”.

Niko przwiduje, że internetowy gigant Tencent prawdopodobnie zdominuje chiński przemysł gier, jednakże portal internetowy NetEase.com Inc. staje się jego potężnym rywalem. Poza tym, inni deweloperzy przygotowują się do pozyskania większych udziałów w rynku.

Wizyta Andrzeja Sapkowskiego w Chinach

Wszyscy chińscy fani sagi o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego mieli okazję do poznania autora podczas jednego z jego spotkań w Chongqingu, Chengdu i Pekinie. Spotkania autorskie zorganizowane zostały w związku z promocją chińskiego wydania trzeciej części sagi pt. „Krew elfów”.

„Krew elfów” (chin. 猎魔人 3:精灵之血) to już trzecia książka z serii wydana w Chinach. Do tej pory w chińskim przekładzie ukazały się również: „Powrót białego wilka” (猎魔人1:白狼崛起) i „Miecz przeznaczenia” (猎魔人2:宿命之剑).

Seria książek o wiedźminie osiągnęła ogromną popularność na całym świecie. Opowiadania i powieści Sapkowskiego o fantastycznym świecie wiedźmina stały się częścią popkultury. Na ich podstawie do tej pory powstały już filmy i seriale oraz komiksy. Największą popularnością na całym świecie cieszą się jednak gry komputerowe polskiej produkcji.